iNFRAESTRUCTURES I SERVEIS
Un altre matí de col·lapse a les línies R2 Sud de Rodalies
“N'estem tips, de donar les culpes a Madrid. No volem ser ostatges dels errors dels altres”, es lamenta el conseller Rull
Govern i ajuntaments anuncien que duran Adif a l'Audiencia Nacional
En ple estiu i en un dels caps de setmana amb més moviment de persones que comencen o acaben vacances o aprofiten la coincidència de tres dies per fer una escapada, ahir al matí una avaria mecànica en un tren de la línia R16 de Rodalies va tornar a provocar unes hores de col·lapse ferroviari. Un tren que havia sortit cap a un quart de deu del matí de l'Estació de França a Barcelona, amb direcció a l'Aldea-Amposta (Baix Ebre-Montsià), va quedar aturat per una avaria poc després de les 11 del matí entre Calafell i Sant Vicenç de Calders. Els 900 passatgers es van estar més d'una hora i mitja tancats a dins dels combois amb una temperatura molt alta fins que van ser traslladats a un altre tren buit mitjançant passarel·les.
La circulació de trens en sentit sud de les línies R13, R14, R15 i R16, a més dels trens del corredor mediterrani, van ser objecte de retards superiors als 45 minuts, segons va explicar la Renfe.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, es va mostrar indignat per l'avaria i el col·lapse a la xarxa ferroviària. “N'estem tips, de donar les culpes a Madrid. El que volem és no ser ostatges dels errors dels altres”, va declarar el conseller en una entrevista a Catalunya Informació, en què va insistir a demanar al govern espanyol el traspàs a la Generalitat de les vies dels trens, catenàries i estacions per la “inoperativitat de la gestora Adif”. En aquest sentit, va anunciar que, després d'esgotar les vies de la negociació i de la reivindicació amb les autoritats estatals, ara s'obrirà “la via jurídica”. Segons va avançar Rull, això es traduirà en un front comú del govern i dels ajuntaments per portar l'Adif a l'Audiencia Nacional a través de la presentació d'un recurs contenciós administratiu.
Tren poc adequat
Si per si mateix el nou col·lapse no era prou motiu per l'enuig dels usuaris de la Renfe, el conseller de Territori i Sostenibilitat hi va afegir llenya al foc quan va explicar que el tren avariat és de la sèrie 470 que, tot i estar reformat, va ser construït entre els anys 1975 i 1985. “És dels més antics –va indicar Rull–. No són unitats pròpies per fer viatges llargs com aquest” [Barcelona-Terres de l'Ebre]. I hi va afegir: “Un corredor tan fràgil i sensible com aquest s'ha de poder operar amb el millor material. És lògic que la gent estigui molt enfadada, perquè això ja forma part d'una rutina impròpia.”
La incidència en un dissabte d'alta mobilitat en ple mes d'agost va fer que Rull recordés els compromisos incomplerts de les autoritats estatals: “De cada 100 euros que l'Adif va prometre invertir, només n'ha executat el 26%”, una situació que va qualificar d'“escàndol”. De fet, en uns moments en què el govern de l'Estat està en funcions, el diàleg amb Foment no és fàcil. La responsabilitat l'assumeix de manera interina el ministre de Justícia, Rafael Català. “A l'altra banda no hi ha ningú que despengi el telèfon i els problemes es van succeint a Catalunya”, va explicar Rull, que manté que l'única solució és que la Generalitat tingui les eines necessàries per poder gestionar una infraestructura ferroviària pròpia.
L'R16 és la mateixa línia en què fa dos mesos hi va haver una greu avaria a Mont-Roig del Camp i ja acumula retards crònics. Una actualització d'horaris ha fet enfadar els viatgers habituals perquè ha comportat que s'hagi assumit el retard de tal manera que ara el trajecte triga més i no tenen dret a reclamar la devolució del preu del bitllet.