La sindicatura troba irregularitats en contractes municipals a Castelldefels
S'han trobat defectes en l'aparcament de la platja i en la licitació de la contracta de la brossa
Els contractes que no s'ajustaven a la llei sumaven 90 milions
La Sindicatura de Comptes ha trobat irregularitats en una desena de contractes municipals de Castelldefels del 2013 que el govern que encapçalava el PP va tirar endavant amb procediments incorrectes i que sumen 90 milions d'euros. Els contractes fiscalitzats representen el 76% dels signats durant el 2013 i presenten defectes com ara haver estat poc anunciats, no haver seguit els procediments de contractació segons la llei i no haver-se fet la licitació quan tocava, per la qual cosa els serveis es prestaven amb contractes caducats. Els procediments fiscalitzats inclouen serveis com ara la recollida de residus, neteja viària i deixalleria; l'estacionament a la platja; la neteja dels edificis municipals; el muntatge dels llums de Nadal; la compra d'ordinadors, i despeses de gas i energia elèctrica.
Alguns d'aquests contractes van ser objecte de controvèrsia entre el govern municipal i l'oposició en el mandat passat. El que va ser més car i polèmic va ser la nova contracta de la neteja viària i recollida de residus, que es va tipificar com un contracte administratiu amb un valor de 84,5 milions d'euros. La mesa de contractació va proposar l'adjudicació a l'empresa Cespa amb un preu de contracte de 55,9 milions, però l'oposició en bloc ho va tombar en el ple. La sindicatura considera que el contracte no estava correctament tipificat i que s'hauria d'haver publicat al BOE. També s'hauria d'haver ampliat el període de presentació d'ofertes, s'hauria d'haver compensat els licitadors per les despeses i s'hauria d'haver iniciat un nou procés de licitació immediatament. No es va fer i la recollida de residus es va fer quasi dos anys amb un contracte que ja havia vençut.
També va ser polèmica la implantació de l'aparcament regulat amb zona blava i verda a la platja. En aquest cas, la irregularitat detectada neix de les modificacions posteriors al contracte que va decretar l'Ajuntament i que van ocasionar pèrdues econòmiques a l'adjudicatària, ja que es van reduir el nombre de places i l'horari de pagament. La sindicatura considera que els canvis suposaven una modificació de les condicions essencials del contracte i l'Ajuntament, per tant, hauria d'haver tret a concurs de nou el servei.
LA FRASE
Concursos amb més antelació
Rosa M. BravoLa Sindicatura de Comptes recomana a l'Ajuntament que faci un seguiment més acurat de la contractació administrativa amb el suport d'una aplicació informàtica específica. També proposa que es tramitin amb més antelació els nous concursos per renovar els contractes per tal d'evitar despeses per a les quals no es tingui el suport d'un contracte en vigor. També suggereix que es prevegin les necessitats de material i s'evitin compres com la que es va fer de 77 ordinadors mitjançant un fraccionament indegut del contracte. L'actual equip de govern ha presentat al·legacions a la majoria de les irregularitats assenyalades per la sindicatura.
Manuel Reyes, alcalde el 2013, considera, un cop vistes les recomanacions, que no es tracta tant d'irregularitats com de “discrepàncies tècniques de criteri”. També assegura que constitueixen “procediments tècnics que fa anys que funcionen així”.