La majoria d'ajuntaments gironins no estan a punt per a l'administració electrònica
Una llei estableix que s'hauria d'haver aplicat abans de l'1 de gener sempre que tinguin «disponibilitats pressupostàries»
«Quan un ajuntament tingui endreçat internament tots els seus processos ho tindrà més fàcil per obrir-los a fora», explica el cap d'informàtica de l'Ajuntament de Figueres, Joan Aguer. Això vol dir que tots aquells ajuntaments que ara disposen de finestreta única i tenen concentrats en un únic espai els tràmits que han de fer els ciutadans estan més preparats per facilitar l'accés en línia.
La llei 11/ 2007 d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics té com a finalitat reconèixer el dret dels ciutadans a relacionar-se amb les diferents administracions per mitjans informàtics i electrònics i en regula l'ús amb l'objectiu d'aconseguir més seguretat jurídica. També ha de servir per agilitzar la relació entre ciutadà i administració a l'hora de fer tràmits. En un primer pas, però, les gestions que es poden fer són les més simples i les que no requereixen un important volum de documents per tramitar-les.
Aquesta mateixa setmana el govern català ha aprovat dos projectes de llei per promoure una administració pública més àgil i eficaç. En aquest document s'estableixen mesures de simplificació administrativa, com per exemple les següents: la declaració responsable, que serveix per substituir l'aportació de documentació per part dels interessats en un procediment administratiu i en què la seva presentació acredita el compliment dels requisits establerts en la normativa, sota la responsabilitat de qui la subscriu; la comunicació prèvia, per substituir autoritzacions i llicències en els casos en què el reconeixement o l'exercici d'un dret i l'inici d'una activitat econòmica no requereixen una intervenció administrativa prèvia; els registres d'ofici per reduir la càrrega administrativa que comporten les sol·licituds d'inscripció a instància de la persona interessada, principalment pels casos en què prèviament s'ha atorgat una llicència o una autorització administrativa, o s'ha presentat una comunicació prèvia, i l'anomenada «finestreta única» o espai comú per facilitar als ciutadans i ciutadanes i a les empreses, per via electrònica i a distància, l'accés a la informació relativa a serveis i procediments administratius que els afectin i, si s'escau, fer els tràmits corresponents.
Per poder accedir al sistema de tramitació electrònica els usuaris hauran de registrar-se i disposar d'una identificació digital.
De moment els ajuntaments han començat d'una manera tímida la relació interactiva amb el ciutadà i prefereixen utilitzar la informàtica com a via de comunicació, unilateral. Gairebé tots disposen de pàgina web i cada cop n'hi ha més que tenen el sistema web 2.0, que inclou les xarxes socials, com ara el Facebook, el Twitter o el You Tube.
Previst a Girona i Salt
dani vilà / Montse barreraA Girona, l'Ajuntament treballa perquè als mesos d'abril o maig es pugui posar en marxa l'anomenada seu electrònica, que ha de permetre als ciutadans fer qualsevol dels tràmits que ara es fan de manera presencial i poder fer un seguiment dels tràmits telemàticament. La principal complexitat és la reorganització interna que suposa atendre des de la xarxa les peticions i sol·licituds. Paral·lelament, la capital també treballa en el redisseny del web per adaptar-se a les noves tendències i necessitats per facilitar l'accés dels internautes. A Salt no tenen aquest sistema, però treballen en un projecte d'informació en línia anomenat ISAC, que permetrà donar informació al ciutadà sense necessitat de desplaçar-se a l'Ajuntament.
Els ajuntaments s'uneixen
La dificultat i la problemàtica comuna que tenen els ajuntaments a l'hora d'interactuar amb els ciutadans fa que s'agrupin en plataformes o sistemes operatius que els ho donen tot fet. Aquest és el cas de mitja dotzena d'ajuntaments grans de les comarques gironines, com ara Figueres, Salt, Olot, Lloret de Mar, Sant Feliu de Guíxols i Santa Coloma de Farners, que s'han ajuntat amb els de Cambrils, Sant Cugat, Martorell, Montornès del Vallès, el Vendrell, Sant Joan Despí i Vilassar de Dalt per establir un conveni i accedir a un programa de subvencions, el pla Avanza, per elaborar, amb el suport d'un proveïdor informàtic comú, un sistema que puguin compartir. Cadascun, però, l'acabarà aplicant en funció de les seves disponibilitats. També hi ha 120 ajuntaments de les comarques gironines i tots els consells comarcals, excepte el de la Selva, que estan adscrits a la solució E-tram, que és un mòdul de tramitació telemàtica municipal que ha desenvolupat el consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC) i que s'està implantant arreu del país. La missió d'aquest consorci és col·laborar amb les administracions públiques en l'adopció i el desenvolupament de polítiques per millorar els serveis públics a través de les tecnologies de la informació i les comunicacions.
Municipis grans en línia
m.vicente / j. puigbertL'Ajuntament de Figueres espera poder tenir desenvolupat en els mesos vinents el sistema electrònic que permeti als ciutadans fer els tràmits administratius. La seva implantació, però, serà progressiva i es començarà per l'anomenada «carpeta ciutadana». L'Ajuntament figuerenc va ser pioner en la utilització de la pàgina web 2.0 i a tenir un perfil al Facebook per comunicar-se amb els ciutadans. Els altres ajuntaments grans de l'Alt Empordà, com ara Roses, l'Escala i Castelló d'Empúries, ja permeten fer una part dels tràmits en línia i a través del web ofereixen, per exemple, la possibilitat als veïns de poder enviar sol·licituds, queixes i denúncies. A més, els alcaldes d'aquestes tres poblacions tenen un perfil al Facebook.
Empordà Digital
ALBERT VILAREls ajuntaments de Palafrugell i Begur han creat el web Empordà Digital, que permet una interrelació amb els ciutadans. D'altra banda, l'Ajuntament de Palafrugell vol incentivar més la seva pàgina web, on ara hi ha una bústia per fer-hi suggeriments, posar fotos o proposar vídeos, amb una interrelació amb el ciutadà, segons explica el regidor de Comunicació i Participació, Màrius Lledó. En aquest sentit, preveu emetre els plens en directe, com ja va fer amb el canvi d'alcalde de dimecres passat, i no descarta que la gent pugui participar en els plens a través d'internet. D'altra banda, l'Ajuntament de Begur és al Facebook. Altres ajuntaments tenen línies obertes amb l'alcalde.
L'administració electrònica entrarà en servei a Banyoles al gener
R. ESTÉBANL'Ajuntament de la ciutat de l'estany té previst que entri en servei l'atenció electrònica a principi del mes que ve. Els usuaris hi accediran a través del lloc web municipal (www.banyoles.cat), on trobaran un enllaç. Des d'aquest punt podran tramitar, per exemple, volants d'empadronament, les comunicacions d'obres menors, la domiciliació dels rebuts, les peticions de subvencions (en el cas de les entitats) o les inscripcions a activitats esportives i de lleure. Fins i tot es podran presentar avisos d'excessos de sorolls o peticions perquè es retirin vehicles de la via pública.
L'Ajuntament d'Olot ja té finestra única física i desenvolupa la digital
j.casasL'Ajuntament d'Olot treballa per posar en marxa tot el sistema web 2.0, però ara ja té oberta des de fa aproximadament un mes una finestra al seu lloc web (olot.cat) d'atenció al ciutadà. Els usuaris que prèviament s'hagin desplaçat fins a l'oficina d'atenció al ciutadà de Can Joanetes i hagin demanat el certificat o signatura digital, hi poden fer tots els tràmits en línia que els calguin. Tot plegat forma part de la nova organització del servei d'atenció al ciutadà, que, físicament, s'ha traduït en la reconversió de l'antic taulell d'atenció al públic en una oficina única per a qualsevol tràmit. L'Ajuntament d'Olot no és al Facebook.
El programa de participació ciutadana en línia Consensus, a Lloret i Caldes
j.cA la comarca de la Selva hi ha dos pobles, Lloret i Caldes, que participen en el programa Consensus, una eina tecnològica dissenyada per facilitar i impulsar la informació i la participació ciutadana a través d'internet en el món local. A Riudellots funciona un servei d'informació ciutadana SMS per facilitar que els ciutadans, les entitats i les associacions disposin d'informació immediata sobre el que passa al poble. En molts altres pobles es poden fer tràmits en línia, com per exemple a Anglès, Brunyola, Maçanet, Massanes, Riells i Viabrea, Riudarenes, Sant Hilari, Santa Coloma, Sils i Tossa.
L'Ajuntament de Ripoll no treballa encara en el web 2.0
J.CASASLa responsable de l'àrea de desplegament de les noves tecnologies de l'Ajuntament de Ripoll ha manifestat que encara no treballen en el desplegament del sistema web 2.0, que permeti als ciutadans tenir accés a una finestreta electrònica per poder fer tots els tràmits relacionats amb l'administració municipal i no haver-se de desplaçar fins a la casa de la vila. L'Ajuntament sí que ha modernitzat el seu lloc web, des d'on els ciutadans de Ripoll tenen accés a molta informació. L'Ajuntament sí que és al Facebook.