Els nous col·lectors a Platja d’Aro, per fases fins al 2022
L’obra del clavegueram a Doctor Fleming s’inicia a l’octubre
Ja a la tardor del 2020, faran l’avinguda Castell d’Aro, i l’artèria comercial de l’avinguda s’Agaró s’ajornarà fins al 2021
El pla per resoldre –o, com a mínim, pal·liar– la insuficiència endèmica del clavegueram de Platja d’Aro començarà a rodar a mitjan octubre, amb l’inici de les obres del nou col·lector previst al carrer Doctor Fleming. Serà només la primera campanya d’unes obres d’envergadura, valorades en uns 4 milions d’euros, i que s’acabaran de completar, per fases, en les temporades baixes del 2020, el 2021 i el 2022. El projecte s’arrossega des del 2014, quan el govern, aleshores de CiU i el PP, va adjudicar el contracte de manteniment i millora de la xarxa d’aigües fecals i pluvials a l’empresa Aqualia, durant 25 anys i per 11,7 milions d’euros.
El termini per finalitzar les obres era de sis anys i expirava l’any vinent. Però dimecres passat, en el ple, van aprovar prorrogar-lo dues anualitats més per “evitar tenir tot el poble aixecat” en els pròxims mesos, il·lustrava la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Montse Rovira. L’alcalde, Maurici Jiménez, hi afegia que han revisat costos a la baixa i que hauran amortitzat la inversió el 2031.
Els treballs a Doctor Fleming ja podrien haver començat aquest setembre, però Jiménez explica que van decidir ajornar-los fins passada la Festa de la Cervesa, que acabarà el dia 13. Les obres s’allargaran fins a la primavera de l’any vinent, quan ja hi haurà instal·lat el col·lector, però s’aturaran i es deixarà el ferm compactat provisionalment i transitable durant l’estiu. A partir del setembre del 2020 abordaran un segon procés de reurbanització de l’espai, amb prioritat per als vianants i com a porta d’entrada a la zona comercial des del pàrquing annex de la plaça Europa.
L’avinguda Castell d’Aro
Doctor Fleming i els retocs a l’aparcament coincidiran en el temps, a priori, amb la segona anualitat del calendari. Entre la tardor del 2020 i principis del 2021, la renovació de col·lectors arribarà a l’avinguda Castell d’Aro, eix d’enllaç amb el poble i entrada per al gros de vehicles provinents de Girona i Barcelona, que no podran anar més enllà dels aparcaments de plaça Europa i la Masia Bas. Jiménez avança, però, que els treballs es podrien interrompre durant la campanya comercial de Nadal i no implicaran grans afectacions en superfície, “sols alguns retocs a les voreres”.
L’eix principal, al final
La part més complexa, per dimensions i afectació al trànsit i a l’activitat comercial, hostalera i turística, serà la tercera fase, amb les noves canonades a l’avinguda s’Agaró, entre l’ajuntament i l’antic Magic Park.
Durant la primavera i l’estiu del 2021 hi haurà una treva, però a partir del setembre emprendran unes obres que, el 2022, l’alcalde ja admet que no tindran prou marge per tenir l’eix comercial a punt per a la temporada estival. “Però estudiarem la manera d’aturar les obres en les millors condicions possibles”, es compromet.
El projecte tècnic preveu una ampliació de la secció dels col·lectors, amb més embornals i d’una capacitat i unes característiques que accelerin l’engolida d’aigua. També s’ajustaran els pendents perquè siguin homogenis des de l’inici fins al final de cada tram, de manera que no s’hi formin colls d’ampolla ni quedin embussats amb fulles seques.
Fora de l’àmbit ja s’hi han instal·lat bombes i canalitzacions amb la secció correcta, però el sistema no podrà funcionar a ple rendiment fins que no els arribi prou cabal dels futurs col·lectors. I, per tant, el risc d’inundabilitat persistirà encara fins d’aquí a dos o tres anys.
LES XIFRES
Ensurts freqüents i, dissabte, mortal
Les inundacions al centre de Platja d’Aro, entre el Ridaura i la riera de Fanals, s’han succeït en diverses ocasions. Els precedents més greus, per danys, es remuntaven al 1992 i el 2005, quan l’aigua va afectar més de 3.800 places d’aparcament i 1.500 locals comercials i habitatges. Però cada any s’embassa aigua a les zones més baixes de nivell, als Estanys, en algunes galeries i carrers comercials, a s’Agaró i a la llera esquerra del tram final del Ridaura. En aquest darrer àmbit, el problema s’ha mitigat amb un dipòsit pluvial i bombament cap a la llera del riu.
El que no és freqüent, però, és que hi hagi víctimes. Dissabte, la fatalitat va agafar desprevingut un home salvadoreny de 30 anys que dormia en un baix que li havia cedit un conegut, mentre trobava un pis. L’entrada sobtada d’aigua a l’aparcament subterrani, amb aigua fins al sostre, li va impedir obrir la porta i hi va morir ofegat. Bombers, Mossos d’Esquadrai Protecció Civil van haver de bombar mig milió de litres d’aigua per rescatar el cadàver, ja al vespre.
Concursos d’idees i participació per redissenyar els eixos comercials
La prioritat immediata del govern local, a banda de l’inici de les obres a Doctor Fleming, és convocar un concurs d’idees per a la connexió del futur vial de vianants –amb accés rodat només per a guals i càrrega– amb l’aparcament i les diverses galeries comercials que volen potenciar. Sobre la proposta guanyadora, o incorporant-hi elements de les altres, han d’elaborar el projecte de reurbanització i adjudicar els treballs a temps perquè es puguin iniciar d’aquí a un any.
En paral·lel, però, Jiménez avança que volen fomentar un debat sobre el futur de l’avinguda s’Agaró, on els darrers anys s’ha guanyat espai per a les terrasses d’establiments sobre les zones blaves, però on la secció de les voreres encara justeja en alguns trams. El planteja a més llarg termini, cap al 2021, però aposta per constituir diverses taules de treball perquè veïns, comerciants i empresaris opinin no només sobre el disseny, sinó també sobre la configuració de l’eix viari.
L’anterior alcalde, Joan Giraut, va plantejar en campanya limitar l’avinguda en el futur a “un únic sentit, cap a Sant Antoni, amb zones de càrrega i descàrrega en franges concretes per als comerços”. Per a l’actual govern, en canvi, el ventall d’opcions serà més ampli: “Debatrem si es queda igual, si s’eixamplen voreres però s’hi manté la calçada, si s’hi permet la circulació en algunes franges però amb tot el paviment en un mateix nivell, o si es restringeix només al pas de vianants”, i amb més espai per a les terrasses, avança Jiménez.
Un tabú esquerdat
Tradicionalment, en una zona amb poc transport públic, amb abundància d’aparcament a preu assequible i on els turistes i clients arriben en massa amb vehicle privat, el govern local mai s’havia plantejat el tabú de posar gaires traves al trànsit.
El sector comercial tampoc ha mostrat fins ara gaire simpatia per les zones de vianants –si més no, els 365 dies de l’any–, però cada cop són més les veus que asseguren que reforçaria el caràcter d’illa comercial. I l’alcalde actual també augura canvis en altres carrers més residencials entre l’avinguda s’Agaró i el passeig marítim, amb vista a fer-los de vianants.