Administracions

Nadal a peu de plaça

Prop de 140.000 persones participen en la renovada programació d'activitats per a les festes dissenyada pel govern de Colau a la plaça de Catalunya

L'oferta lúdica s'ha arrodonit amb 950 propostes disseminades per tota la ciutat

Després de diversos anys en què les activitats de carrer organitzades durant el període de Nadal a Barcelona estaven lligades, sobretot, a la imatge icònica d'una pista de gel enclotada enmig de la plaça de Catalunya, enguany han arribat els canvis. El govern d'Ada Colau ha impulsat un replantejament d'aquesta oferta lúdica, amb la voluntat confessa de fer-la més descentralitzada en el conjunt de la ciutat. El resultat han estat més de 950 propostes a peu de carrer al llarg dels deu districtes, i que han anat des de les tradicionals celebracions nadalenques fins a fires, iniciatives culturals, concursos i gimcanes. Uns actes que, sumats a altres despeses inherents a les festes com ara l'enllumenat dels eixos comercials i la –un cop més– multitudinària cavalcada de Reis, han tingut un pressupost global d'1,8 milions d'euros.

Malgrat aquesta voluntat d'estendre territorialment la celebració, l'epicentre s'ha mantingut a la plaça de Catalunya. Entre el 19 de desembre i el 4 de gener, prop de 140.000 persones han passat per aquest punt per participar en els espectacles fixos, les activitats temporals o la primera Fira de Consum Responsable i Economia Solidària que s'hi ha instal·lat. El dia més concorregut va ser el d'obertura, amb prop de 12.000 visitants. En el balanç, fet públic ahir per l'Ajuntament de Barcelona, es va destacar la bona resposta que han tingut muntatges de teatre de carrer com El carilló de Nadal, de la companyia Cia La Tal; la instal·lació artística El bosc dels desitjos, inspirada en l'arbre d'Agramunt de Josep Guinovart; La font del solstici, l'espectacle d'aigua, llum i so que s'ha fet a les fonts de la plaça, i altres propostes de perfil nadalenc més tradicional com ara la recollida de cartes a Ses Majestats els Reis per part dels patges.

La Fira de Consum Responsable ha estat l'altre gran espai nadalenc de la plaça. Instal·lada fins l'any passat als Jardinets de Gràcia, l'executiu de BComú l'ha dotat d'un nou emplaçament més gran i central, un gest que s'interpreta com una voluntat més que explícita de refermar el seu compromís amb els projectes d'economia solidària. Una picada d'ullet que no ha estat exempta de controvèrsies aïllades, protagonitzades per grups com el PP, que ha criticat el contingut polític d'algunes de les activitats i del material que es podia trobar en la fira. En total, hi han participat 65 entitats i col·lectius molt heterogenis, que van des de llibreries, fundacions i empreses de reinserció fins a cooperatives de tota mena. En espera d'un balanç en profunditat, la intenció primera del consistori és que la fira repeteixi ubicació el Nadal vinent.

LES XIFRES

12.000
persones
es van aplegar a la plaça de Catalunya el 19 de desembre, dia d'inici de la fira i la resta d'activitats.
1,8
milions
d'euros ha destinat l'Ajuntament a la celebració del Nadal, inclòs l'enllumenat dels carrers i la cavalcada.
21.500
visitants
ha rebut la Fàbrica dels Reis a la Fabra i Coats, un dels molts actes que s'han celebrat als districtes.

Destí de referència per Cap d'Any

Una de les apostes nadalenques recents que ha fet l'Ajuntament de Barcelona, i que no s'ha vist afectada pel relleu a l'alcaldia, és potenciar la celebració de la festa de Cap d'Any. Un projecte que es va començar a concretar fa tres anys, amb l'organització per primer cop d'un gran espectacle a l'avinguda Maria Cristina que va tenir La Fura dels Baus i el seu Ésser del Mil·lenni com a icones centrals. Enguany el govern de Colau ha canviat l'escenografia del muntatge, però no la vistositat –es va llançar fins a una tona de pólvora en forma de focs d'artifici en pocs minuts–, que li ha donat una gran projecció mediàtica. A ningú se li escapa que el propòsit és que la capital catalana es converteixi en una destinació reconeguda per viure el canvi d'any. I, segons un estudi elaborat pel cercador de vols i hotels Jetcost a partir de les seves dades de negoci, Barcelona ja és la ciutat preferida pels viatgers francesos, italians i portuguesos per passar la nit del 31 de desembre. En el cas dels alemanys i els holandesos, és la segona opció, al darrere de Palma i Màlaga, respectivament, mentre que per als britànics seria la tercera –abans hi ha Alacant i Màlaga–. En el cas dels visitants espanyols, Barcelona és el segon destí preferit. Al davant, hi té Madrid.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.