Administracions

societat

llengua

Socórrer el català a la platja

queixa

Una usuària de la platja de la Fosca de Palamós denuncia que dos socorristes li van dir que no entenien el català quan demanava atenció

L'Ajuntament estudia incorporar l'obligatorietat del català en els nous concursos

L'Ajuntament de Palamós va requerir ahir a l'empresa concessionària de la vigilància de les platges del municipi, Proactiva, una aclariment sobre la deficient atenció que van rebre una usuària, veïna de Taradell (Osona), i la seva filla, amb una picada de medusa, quan no van ser ateses en català –els vigilants deien que no l'entenien– aquest cap de setmana a la platja de la Fosca. Aquesta va ser la queixa que va fer aquesta usuària a les xarxes socials i que l'Ajuntament ràpidament va fer seva. En vista de la queixa que els vigilants d'una platja no entenien el català, l'Ajuntament de Palamós no ha quedat de braços plegats i vol emprendre accions contundents per impedir que passin situacions com aquesta. Encara més, aquest estiu l'Ajuntament vol que a cada platja hi hagi personal que, com a mínim, entengui el català. Perquè la situació per la qual va haver de passar la veïna de Taradell no deixa de ser sorprenent: no una, sinó dues vegades, i seguides, va haver d'escoltar que no l'entenien. El detonant va ser la picada d'una medusa a la seva filla. La situació és sorprenent, per no dir kafkiana: els fets van passar diumenge, quan la mare va adreçar-se a un dels vigilants de la platja de la Fosca, que era en una cadira alçada, assegut. La mare volia que s'atengués la seva filla per la picada de la medusa. El vigilant, de Guadalajara, va demanar-li que se li adrecés en castellà, i, a causa de la impossibilitat de deixar el seu lloc, la va fer anar a una de les casetes dels socorristes. En arribar a la caseta, la mare es va trobar un segon vigilant, en aquest cas argentí, que també li va demanar si li podia parlar en castellà.

Segons el regidor de Medi Ambient, Xavier Lloveras (ERC), ja s'ha demanat una reunió amb l'empresa concessionària del servei per garantir que aquest estiu hi hagi a cada platja personal que entengui el català. Lloveras,a més, diu que quan finalitzi el contracte l'Ajuntament estudiarà incorporar en el plec de condicions del nou concurs l'obligació de disposar de personal que entengui el català. “Situacions com aquesta no es poden permetre”, va destacar Lloveras, que explica que en el concurs que es va fer –ERC llavors no governava– no es va tenir en compte aquest detall i, per tant, l'empresa concessionària no té l'obligació de tenir personal que entengui o parli el català. Això, i segons Lloveras, cal corregir-ho com més aviat millor. Aquesta és una situació força insòlita a Palamós. De fet, els usuaris de les seves platges no havien tingut cap problema a l'hora de ser atesos en català quan era la Creu Roja local qui feia el servei. Precisament, l'Ajuntament de Palamós ha estat aquest any molt sensible en el tema de la seguretat a les platges i va optar per avançar la temporada turística dels serveis de socorrisme per millorar la seguretat a les principals platges: la platja Gran, la de Castell i la Fosca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.