Administracions

Seguretat viària

Els radars ja sancionen a Llofriu, i en les proves han captat uns 50 infractors al dia

En total, 1.309 vehicles excedien els 50 quilòmetres per hora al pas pels aparells entre el 6 i el 30 d'agost

Els veïns del nucli preferirien semàfors, i no multes

Dos operaris de l'empresa que fa el manteniment dels nous radars de trànsit instal·lats per l'Ajuntament de Palafrugell a la C-66, a la travessera de Llofriu, afinaven ahir el funcionament de la càmera infraroja que controla el sentit nord, cap a la Bisbal i Girona. Els dos aparells, després de 26 dies en període de proves, començaven a sancionar ahir, primer de setembre.

Al matí, la sensació sobre el terreny era que la majoria de conductors ja s'han conscienciat de la presència dels dos radars. Els xofers minoraven la marxa en apropar-s'hi, tot observant de reüll la presència amenaçadora dels dispositius. Com que el trànsit sol ser dens en horari diürn, la filera índia intermitent de vehicles els superava dins del límit obligatori dels 50 quilòmetres per hora.

1.309 infractors de franc

Però des del 6 d'agost, en què el sistema es va activar, fins dimarts dia 30 hi han detectat 1.309 conductors a velocitats excessives. De mitjana, dividits entre els 25 dies amb dades, ronden el mig centenar d'infractors. La setmana passada, en el balanç dels primers 18 dies, n'eren 977 –54 diaris–. En les darreres set jornades, després que es fessin públiques les dades anteriors, n'han caçat 332 més, i la mitjana –47 diaris– s'ha reduït perquè la gent està més alerta. Però el rècord de velocitat, de 109,6 quilòmetres per hora la matinada del 24 d'agost, hauria fet perdre 6 punts del permís de conduir i va fregar el delicte contra la seguretat del trànsit. Segons expliquen des de la policia local, el procés de notificacions dissuasives a l'allau d'infractors és feixuc, ja que la majoria no són del municipi i les matrícules no figuren a la base de l'impost municipal de vehicles. Els palafrugellencs, sembla, ja estan més escarmentats.

Amb tot, la mitjana de sancions està per sobre de les 42 diàries que ja van fer desactivar els fotosemàfors al gener, quatre mesos després. Un palafrugellenc amb hort a Vulpellac en va acumular més d'una desena, de manera que hauria perdut més de 40 punts de carnet. I no va ser l'únic.

Aleshores, es va fer marxa enrere, perquè molts conductors van al·legar que havien ultrapassat el semàfor aturats en plena caravana sobre el pas sense vianants, o el cas d'un tràiler que va començar a passar en verd i el remolc, en vermell. Però amb un excés de velocitat al radar no hi ha volta de full i el rang de punts a retirar s'enfila, a partir dels 71 km/h dels 2 punts fins als 6 a partir dels 91 km/h.

Moviments a la vista

L'alcalde, Juli Fernández, va insistir al ple que reforçaran la senyalització, potser amb panells lluminosos per alertar els conductors de nit. Seria una solució semblant a l'adoptada per Trànsit de la Generalitat per avisar del polèmic radar a la C-31 a Castell d'Aro, que al 2011 en només cinc mesos, va caçar més de 21.000 infraccions. El radar de Llofriu en sentit sud és a pocs metres de l'avís i els conductors se'l troben de cop sense angle de visió, ja que hi ha una paret que el tapa. Mentrestant, els veïns veuen bé mesures per pacificar el trànsit, però hi predomina l'opinió que amb el reforç de semàfors i el pas a vermell si es detecta un excés en farien prou. “Sembla que els radars els hàgim fet posar els veïns, i serem els primers perjudicats”, sentenciava el treballador d'un establiment de la carretera, que admet el risc alt de badar algun dia i ser multat.

LA XIFRA

1.309
infraccions
han detectat els dos nous radars de Llofriu en 25 dies de proves. Des d'ahir, ja serveixen per sancionar


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.