Infraestructures i serveis

empresa

TP Ferro, a liquidació

Els estats espanyol i francès hauran d'assumir la gestió del túnel del Pertús

El ministre de Foment admet que l'Estat haurà d'indemnitzar la concessionària participada per ACS, de Florentino Pérez

ACS i Eiffage reclamen 450 milions d'indemnització

TP Ferro, la concessionària del túnel del Pertús, formada per l'espanyola ACS, de Florentino Pérez, i la constructora francesa Eiffage, va a liquidació. Així es va decidir ahir després que l'empresa no ha pogut renegociar el deute de 557,2 milions d'euros que té pel tram transfronterer del TAV. La junta de creditors –bancs i fonts d'inversió als quals la concessionària deu fins a 391,5 milions– que s'havia de celebrar ahir al matí al jutjat mercantil de Girona per votar la proposta de TP Ferro per sanejar els números no es va arribar a fer perquè la majoria dels creditors, tot i ser presents a la sala, no la van voler. “La solució legal no pot ser cap altra que obrir la fase de liquidació i venda dels actius de l'empresa”, va dir el magistrat del mercantil, Hugo Novales.

El jutjat té ara uns dies per dictar l'obertura de la fase de liquidació que suposarà que l'actual consell d'administració de TP Ferro desaparegui. Llavors serà l'administració concursal qui assumirà primer la gestió i després serà la societat pública hispanofrancesa qui es farà càrrec de la seva explotació “sota l'autoritat dels dos estats”, segons explicava ahir en un comunicat TP Ferro, que assegurava que ha buscat fins al darrer moment l'acord amb els creditors.

TP Ferro també va insistir que la continuïtat del servei ferroviari “està garantida” amb els mateixos “nivells de prestacions, seguretat i qualitat del servei” i que l'actual direcció de TP Ferro, així com tota l'organització, es mantindrà en el “si de la nova empresa comuna”. Es tracta d'una plantilla d'un vuitantena de treballadors.

La indemnització

Tot i que el pas de trens està garantit, queda pendent per resoldre la qüestió de la indemnització. Tant ACS com Eiffage preveuen reclamar per la fallida perquè les previsions no s'han complert. Segons els càlculs de l'administració concursal, el valor de la concessió i la infraestructura és de 450 milions d'euros, que TP Ferro demanarà als estats espanyols i francès. Tot fa preveure que en aquest punt no hi haurà acord perquè, si bé l'Estat francès ja ha deixat ben clar que no vol pagar res, l'espanyol té el precedent del cas de la planta de gas Castor i, malgrat que el cas haurà d'anar al tribunal d'arbitratge de Brussel·les, que pot trigar fins a cinc anys a pronunciar-se, el ministre de Foment en funcions, Rafael Catalá, va admetre ahir que l'Estat haurà d'indemnitzar TP Ferro perquè així ho recull el contracte de concessió. Catalá va recordar que el document preveu que, en cas de fallida, els executius espanyol i francès haurien d'assumir “la responsabilitat patrimonial, que és el rescat de la infraestructura” i, a més, “indemnitzar la concessionària per les inversions fetes i no recuperades”, i va lamentar que la crisi econòmica hagi “impactat de manera important” en les previsions de trànsit de trens.

Rull atribueix la fallida a la falta d'inversions

U.C

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va atribuir ahir la fallida de TP Ferro a la falta d'inversions de Foment en el
Corredor Mediterrani (CMED). La companyia no ha assolit l'objectiu de pas de trens que s'havia planificat (que era de 19.000, i el 2015 n'hi van circular 800) “com a conseqüència de la demora de les inversions previstes”, va dir. I va recordar que el 2012 l'Estat va anunciar que el 2015 hi hauria ample internacional entre València i França en les dues vies actuals de línia ibèrica.

D'altra banda, el diputat de CiU Jordi Xuclà, que des de fa anys és un dels màxims detractors de la concessió, va recordar que sempre ha denunciat que el contracte a aquesta empresa es va signar el 2004 amb el ministre del PP Francisco Álvarez Cascos en funcions i sense que el ministeri hagués planificat ni potenciat la connectivitat amb França, de manera que el trànsit de trens era deficitari. Xuclà va qualificar el cas com un Castor 2 i una expressió més del “capitalisme d'amics de la llotja del Bernabéu”, en referència al fet que Florentino Pérez és president del Real Madrid. Aquell contracte de concessió, diu, “protegia absolutament les dues empreses”.

També la diputada d'ERC Teresa Jordà va insistir que “no és la primera vegada ni serà l'última” que l'Estat “rescata bancs i les empreses dels amics amb diners públics” i que “és un desastre la manera de funcionar d'aquest estat”. I per això va reforçar la necessitat de la independència: “Hem de marxar d'una vegada perquè les coses les puguem decidir nosaltres.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia