Urbanisme

Mobilitat

La meitat dels lleidatans van a la feina en vehicle privat

De les 41.475 persones que viuen i treballen a la ciutat de Lleida, 21.555 fan servir el cotxe per anar al lloc de treball

La idea de la Paeria de fer baixadors a les línies de tren existents vol reduir aquest percentatge

Cada matí, més de 55.000 ciu­ta­dans de Lleida es des­pla­cen cap a la feina dins de la ciu­tat. 30.000 d'ells aga­fen el cotxe. A aquests s'unei­xen les prop de 9.000 per­so­nes que viuen fora de Lleida i que també entren a la ciu­tat per tre­ba­llar en vehi­cle pri­vat, més els 5.000 que viuen a Lleida i que sur­ten de la ciu­tat per tre­ba­llar fora del muni­cipi. A aquest volum de vehi­cles dia­ris als acces­sos i dins de la ciu­tat, cal sumar-hi els dels estu­di­ants i els dels viat­ges que no són de natu­ra­lesa obli­gada, per motius labo­rals, sinó per obte­nir ser­veis, rea­lit­zar ges­ti­ons, com­pres o per oci. Els experts situen en 80.000 el flux de vehi­cles dia­ris a la ciu­tat.

“Hi ha un volum de des­plaçaments prou impor­tant perquè un ser­vei de roda­lies sigui via­ble”, va expli­car durant la set­mana de la mobi­li­tat l'exse­cre­tari gene­ral de CCOO a Ponent i ara regi­dor d'ERC a la Pae­ria, Josep Maria Bai­get, i que té en els assump­tes de mobi­li­tat a Ponent un dels seus cavalls de bata­lla. Des del govern muni­ci­pal, Fèlix Lar­rossa va llançar lla­vors la idea de crear para­des i bai­xa­dors en el recor­re­gut de les actu­als vies fèrries que entren i sur­ten de la ciu­tat. Els FGC ja han deci­dit fer-ho amb una estació futura a l'antiga estació de Vila­no­veta, que dona­ria ser­vei als tre­ba­lla­dors del polígon del Segre. “Tenim cada dia col·lapses en zones com ara la Copa d'Or i l'antiga N-II, i això s'evi­ta­ria amb un trans­port públic que fos efi­ci­ent i com­pe­ti­tiu”, sosté Bai­get.

Hi ha demanda? Segons la dar­rera enquesta sobre la mobi­li­tat obli­gada, del 2011, dels 13.839 tre­ba­lla­dors que cada dia entren a Lleida, la majo­ria vénen d'Alpi­cat (1.178), Tor­re­far­rera (910), Alcarràs (834), Alco­letge (561). En total, 8.777 opten pel cotxe pri­vat. L'aposta de Lar­rossa sig­ni­fi­ca­ria que hi hagués bai­xa­dors amb apar­ca­ments perquè els tre­ba­lla­dors de fora no hagues­sin d'entrar al cen­tre de la ciu­tat en cotxe. De Bala­guer, amb con­nexió fer­roviària però sense freqüència de roda­lies, en vénen 357.

En sen­tit con­trari, dels 8.861 ciu­ta­dans de Lleida que van fora a tre­ba­llar, 4.896 ho fan en cotxe. Bar­ce­lona és la pri­mera des­ti­nació (766), seguida de Molle­russa (684), Tor­re­far­rera (583), Alcarràs (501), les Bor­ges (425) i Bala­guer (313).

Un 64% en cotxe a tota la demarcació

L'ús del cotxe és similar al de Girona i Tarragona

A la ciutat de Lleida hi ha 55.314 llocs de treball i 30.332 persones utilitzen el cotxe per arribar-hi, ja sigui perquè vénen de fora o perquè viuen en altres barris, segons l'enquesta sobre mobilitat obligada realitzada el 2011, l'última que s'ha fet. Dels que viuen i treballen dins de la ciutat de Lleida, que són 41.475, més de la meitat utilitzen el cotxe privat: 21.555 treballadors. En canvi, 4.434 utilitzen el transport públic, i 12.493 van a la feina a peu o, en menor mesura, en bicicleta. L'increment de la població activa entre el 2011 i ara fa suposar que aquesta xifra de conductors per motius de feina s'haurà incrementat.

Fora de Lleida, l'oferta de transport públic es redueix: en el conjunt de la demarcació, el 63,98% dels treballadors van a la feina en cotxe, en la línia de Girona i Tarragona. En canvi, a la demarcació de Barcelona aquesta xifra es redueix al 49,28%.

Un tren més ha fet disparar el tren de la Pobla

En els primers mesos s'ha multiplicat per tres el nombre de viatgers

La posada en marxa dels nous trens de la línia Lleida-la Pobla i l'increment de freqüències que ha comportat ha tingut una traducció immediata en el nombre d'usuaris, segons les dades dels Ferrocarrils de la Generalitat. En els primers dos mesos de funcionament gairebé es van triplicar. Entre el 25 de juliol –quan es va estrenar el nou servei– i el 15 de setembre el van utilitzar 23.203 persones, gairebé el triple que els 8.009 transportats l'any passat en les mateixes dates. El nou servei ha incrementat les freqüències en el primer tram, entre Lleida i Balaguer. Dels quatre serveis al dia s'ha passat a deu. Queda lluny de les freqüències d'un rodalies, però els usuaris han respost. També ha crescut el servei de transport per carretera, els busos de l'ATM han augmentat durant el primer semestre un 3,18% el nombre d'usuaris respecte del mateix període del 2015.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia