L'Estat compensarà TP Ferro pel retard del TAV amb 128 milions i una ampliació de la concessió

L'empresa té el tram de Figueres a Perpinyà acabat i en desús des del febrer

El Con­sell de Minis­tres va apro­var ahir l'auto­rit­zació perquè el Minis­teri de Foment pugui fer efec­ti­ves les com­pen­sa­ci­ons a la con­ces­sionària TP Ferro. En el con­tracte que van sig­nar les dues parts quan es va adju­di­car la cons­trucció i con­cessió del tram de la via del tren d'alta velo­ci­tat de Figue­res a Per­pinyà deia que s'hau­ria de com­pen­sar l'empresa en cas que hi hagués retards en el pas de trens per la infra­es­truc­tura.

Com que pre­vi­si­ble­ment no serà fins al 2012 que la línia fun­ci­o­narà amb nor­ma­li­tat, com va recor­dar pre­ci­sa­ment ahir el secre­tari d'Estat d'Infra­es­truc­tu­res, Víctor Morlán, el govern espa­nyol haurà d'indem­nit­zar TP Ferro per qua­tre anys. I és que l'empresa té la via feta i, per tant, atu­rada, des del febrer d'aquest any. En la nota, l'Estat admet que les com­pen­sa­ci­ons s'han pac­tat per «man­te­nir l'equi­li­bri econòmic i finan­cer» de la con­cessió.

Una part en préstecs

La fórmula que han tro­bat, segons infor­mava ahir el Con­sell de Minis­tres, és l'ampli­ació de la con­cessió de la com­pa­nyia dels 50 als 53 anys, més un import econòmic que suma 128 mili­ons d'euros en total. D'aquests mili­ons, 62 es dona­ran a TP Ferro com una com­pen­sació econòmica, entre el 2010 i el 2012. La resta, serà a través d'uns préstecs par­ti­ci­pa­tius, un tipus de finançament amb con­di­ci­ons favo­ra­bles a l'empresa. En con­cret, se'n dona­ran 20,4 aquest any i 45,9 entre el 2010 i el 2012.

Cal recor­dar que fins ara sem­pre s'havia par­lat d'unes com­pen­sa­ci­ons de 60 mili­ons, i d'una pos­si­ble ampli­ació de la con­cessió, però mai d'altres fórmu­les com les que s'han tro­bat, de préstecs a l'empresa.

Obra de mil milions

Aquest tram del TAV, conegut com el tram transfronterer, fa 44 quilòmetres, des dels Hostalets de Llers fins a Perpinyà, i el cost va ser de 1.096,7 milions. Les obres d'aquest tram entre Figueres i Perpinyà van començar al principi del 2005 i, quatre anys després, la concessionària TP Ferro, encarregada de l'obra, la va entregar el dia en què vencia el contracte. Tot i que la línia de tren no funcionarà de manera normalitzada fins al 2012, està previst que el 2010 hi passin part dels trens de mercaderies a través del tercer rail que s'està instal·lant a la via del tren convencional. Per tant, aquest tram estarà com a mínim un any i mig en desús perquè la resta de la via fins a Barcelona no estarà feta. De moment, ja fa gairebé un any, des que es va acabar el febrer del 2009.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.