Les comarques del Penedès obren la porta d'un nou futur
Aquesta setmana el Parlament donarà llum verd a la vegueria formada pel Garraf, l'Alt i Baix Penedès i l'Anoia
La Generalitat avança en la redacció del pla territorial i ja en té una proposta preliminar
L'aprovació, dimecres vinent, de la modificació de la llei de vegueries per incloure la del Penedès en la reordenació territorial de Catalunya obre una porta important per al futur de les comarques de l'Anoia, el Garraf, l'Alt i el Baix Penedès. Aquesta aprovació arribarà el mateix any que, molt probablement, veurà la llum el nou pla territorial del Penedès, el primer document sobre el futur urbanístic d'aquesta regió elaborat a partir del potencial i de les necessitats del conjunt de les quatre comarques.
La Generalitat ja té sobre la taula una proposta preliminar d'aquest nou sistema de principis que regularà les infraestructures i l'urbanisme del Penedès en l'horitzó del 2031.
Les connexions en tren
Les previsions del sistema ferroviari, anunciades ja en el pla d'infraestructures de transport 2006-2026, s'integren en el planejament del Penedès i recullen algunes de les demandes d'aquestes comarques, com ara la incorporació d'una parada del tren d'alta velocitat (TAV) a Vilafranca en els trajectes de llarg recorregut i d'altres de caràcter regional. Aquesta idea es completaria amb les dotacions necessàries perquè Vilafranca esdevingui un autèntic intercanviador que permeti connectar les diferents xarxes. Aquest és un projecte a llarg termini però, en el cas que es confirmi en el document final, permetria posar fi a la indefinició que sempre hi ha hagut envers les aspiracions de Vilafranca de convertir-se en el centre d'un important nus per a les comunicacions ferroviàries entre el nord i el sud del país, i entre la costa i l'interior.
Els negocis
El pla territorial del Penedès confirma l'aposta de la Generalitat per la construcció del gran centre logístic del Baix Penedès, Logis Intermodal. En el pla, encara no s'acaba de definir el projecte, però es preveu l'accés des de les carreteres B-212 i C-51, amb connexió amb l'autopista AP-7. Aquest projecte, juntament amb la reconversió de l'aeròdrom d'Òdena com a aeroport corporatiu de Catalunya, hauria de ser un altre impulsor per a la dinamització econòmica d'aquesta zona. L'objectiu del pla és, en tot moment, aprofundir en el paper territorial de totes les infraestructures i facilitar la vertebració tècnica i real del conjunt.
Les carreteres
La proposta preliminar del pla territorial preveu diferents escenaris: un sense peatges a les autopistes, i un altre en què alguns peatges continuen vigents. I en tots dos casos té en compte solucions per als històrics problemes de l'N-340, preveu la construcció i consolidació de variants a les ciutats –Igualada i Vilafranca– i en alguns nuclis de població castigats pel trànsit (l'Arboç, Sant Martí, la Gornal, la Múnia), i diverses solucions per al litoral afectat pel peatge de la C-32 (Calafell, Cunit, Cubelles), en què es preveu una nova via complementària en el cas que el peatge no s'elimini.
Dues alternatives per continuar el quart cinturó
Preveuen dues alternatives per la continuació d'aquesta via: una acabaria a l'AP -7 a Martorell, sense entrar al Penedès; i la segona passaria entre Sant Llorenç d'Hortons i Sant Sadurní d'Anoia.