Els municipis pactaran sancions contra els mals usos del parc de Sant Llorenç

A partir de l'any que ve es prohibirà l'accés dels vehicles privats a Can Pobla des de Can Robert

Les ordenances d'ús del parc inclouen 35 articles sobre la protecció del patrimoni natural, l'arquitectònic, l'històric, l'artístic i el cultural, sobre el comportament dels usuaris, sobre l'accés i sobre les activitats. Per exemple, s'indica que els visitants de l'espai natural preferiblement s'han d'emportar els papers, els envasos, les restes de menjar i d'altres deixalles que produeixin durant les visites al parc. Així, queda estrictament prohibit llençar residus a terra o als cursos d'aigua. També està prohibit malmetre i deteriorar qualsevol de les instal·lacions, edificis, mobiliari, senyalització i la resta d'elements instal·lats en l'àmbit del parc, així com realitzar-hi pintades i enganxar-hi cartells i propaganda de cap tipus.

Pel que fa als accessos, l'aparcament de vehicles s'ha de fer a les àrees habilitades per a aquesta finalitat i mai en espais amb coberta vegetal o que continguin elements d'interès.

Perquè aquest marc legal tingui una aplicació punitiva, la direcció del parc ha començat a treballar perquè els dotze municipis, del Vallès i del Bages, puguin compartir les ordenances i el seu règim sancionador.

El director del parc, Àngel Miño, va recordar que aquesta entitat no té competències sancionadores. Per tant, quan fan una denúncia han de tramitar-la a l'ajuntament corresponent. Però pot passar que aquesta infracció no estigui recollida en les ordenances o fins i tot que una sanció sigui diferent en un altre municipi. Per això, aquesta normativa haurà de ser aprovada per cada un dels ajuntaments implicats per «poder multar d'una manera homogènia en tot l'àmbit del parc», va aclarir Miño. Per aquest motiu, posar d'acord tots els municipis és «complicat». Tanmateix, alguna de les administracions locals afectades ja s'han interessats perquè la Diputació els ajudi a redactar unes ordenances més restrictives.

A Can Pobla, a peu

Al llarg de l'any vinent, es durà a terme la regulació de l'accés a Can Robert. Aquesta actuació s'inclou dins del pla de reordenació de l'itinerari Can Robert-Can Pobla-la Mola. A partir de l'any 2010, els usuaris del parc hauran de deixar el cotxe a l'aparcament de Can Robert i anar a peu fins a Can Pobla. Aquesta restricció depèn ara de l'execució de l'aparcament de Can Robert i del centre d'interès, d'un conveni amb la propietat i amb l'Ajuntament de Matadepera per fer que els agents de la policia local vigilin els infractors.

Miño va explicar que la Mola té un pla director d'ordenació propi, el qual té quatre línies bàsiques: la restauració de l'entorn; la intervenció en el mateix equipament, que té uns problemes de subministrament eficient dels recursos; la creació de zones d'aparcament i itineraris en els accessos per ampliar l'oferta de servei a la base, i un pla de comunicació.

Carta Europea de Turisme Sostenible

L'Oficina Tècnica de Parcs Naturals de la Diputació ja ha començat els treballs per adherir el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac en la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS). Es tracta d'un conjunt de bones pràctiques ambientals per a la gestió sostenible del turisme en els espais naturals. El parc ha presentat el formulari de registre a Europarc i ha mostrat la voluntat d'adherir-s'hi. Està previst que es presenti el dossier de candidatura el juliol de l'any vinent.

El regidor de Medi Ambient de Terrassa, Màrius Massallé, va indicar que cal «compatibilitzar» la conservació del patrimoni natural del parc i els usos d'oci i lleure. El diputat president de l'Àrea d'Espais Naturals de la Diputació, Josep Mayoral, va destacar que el parc és a la regió metropolitana, on hi ha cinc milions de persones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.