Medi Ambient
Escoles més sostenibles
L'escola Puig Cavaller de Gandesa impulsa un pla per optimitzar el consum elèctric i que l'estalvi reverteixi en el mateix centre
Un aparell gestor en permetrà el seguiment
Desenvolupar els territoris rurals canviant el model energètic. El projecte EnFoCC (Energia, Forest i Canvi Climàtic) s'està implantant en diferents punts de Catalunya amb una estratègia clara: fomentar l'estalvi i l'eficiència energètica i, en paral·lel, promocionar les energies renovables. Un nou model que també ha arribat a Gandesa (Terra Alta). L'escola Puig Cavaller implantarà en els propers mesos aquest projecte gràcies a l'impuls del Consorci d'Iniciatives Socioeconòmiques (CIS) de la Ribera d'Ebre i la Terra Alta –que, precisament, busca un desenvolupament sostenible dels municipis. L'acció pretén optimitzar el consum elèctric de l'escola, de manera que part de l'estalvi assolit reverteixi en el mateix centre durant el curs següent per tal d'implementar millores energètiques.
Accions
Segons els impulsors d'un projecte que ha arribat a altres escoles catalanes, com ara la de Berga, es busca assolir un triple benefici: mediambiental, en forma d'estalvi energètic; econòmic, en forma d'estalvi de despesa pública, i socioeducatiu, revertint en els centres d'ensenyament part dels recursos econòmics reals estalviats ja sigui en forma d'accions, materials o serveis que generin un benefici tangible per a la comunitat educativa.
Per calcular l'estalvi econòmic que es genera amb l'aplicació del projecte, prèviament es farà una avaluació sobre el consum real mitjançant la facturació del centre al llarg de l'any anterior. Posteriorment, es comprovarà el consum real mitjançant la facturació real l'any en curs i un cop implementat el programa. Comparant aquestes dues referències, es podrà determinar l'estalvi real objectiu aconseguit pel centre.
En aquesta línia, el projecte preveu instal·lar a l'escola un aparell gestor energètic Envi-R amb connexió a internet, que permetrà fer un seguiment i avaluar el consum energètic a l'escola en cada moment, cosa que permetrà prendre les decisions més adequades per fer més eficient la despesa.
“Per tal de motivar i d'implicar la comunitat educativa, es destinaran la meitat dels recursos econòmics que es pugui estalviar l'Ajuntament, descomptant-ne el cost d'implementació del projecte, a inversions a la mateixa escola en projectes educatius, compra de material, AMPA, servei de menjador, extraescolars, millores per a l'estalvi energètic, etc.”, ha anunciat l'alcalde de Gandesa, Carles Luz, que ha presentat el projecte juntament amb la presidenta del Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre i del CIS, Gemma Carim.
Altres escoles també avancen en estalvi i eficiència energètica. L'institut de Camarles (Baix Ebre) té un projecte pilot d'implantació del sistema de calefacció i aigua calenta amb biomassa. L'escola Sant Agustí de Riba-roja (Ribera d'Ebre) també ha instal·lat aquest sistema que, més enllà de millorar el confort de les aules, ha suposat reduir a la meitat la despesa energètica de l'edifici.