La ruta del Ter es fa gran
Cinc noves rutes uniran una desena de municipis amb el tradicional recorregut que segueix el curs del riu des dels Pirineus a la Costa Brava
S’aspira que els visitants també dinamitzin l’economia local
La ruta del Ter són 220 quilòmetres senyalitzats per poder-se fer a peu o amb bicicleta que segueixen el recorregut d’aquest riu des del seu naixement, a Ulldeter, fins a la desembocadura, a la gola del Ter. És un recorregut que uneix dos punts turístics com són el Pirineu gironí i la Costa Brava que va crear el 2009 el Consorci del Ter i que, amb el temps, s’ha anat consolidant i creixent. De fet, demà fa vint anys que va entrar en funcionament el tram entre Olot i Girona. Concebuda, entre altres coses, per promoure el turisme en indrets no habituals i així dinamitzar l’economia local, la ruta seguia inicialment només el recorregut d’aquest riu, però, actualment, s’està treballant per incorporar-hi nous recorreguts que, com una teranyina, connecten la ruta consolidada amb altres municipis més allunyats del Ter i que es podran beneficiar d’aquest pol d’atracció turística. És així com s’ha creat les anomenades rutes dels afluents i que incorporen una desena de municipis, la majoria gironins, a la ruta del Ter. Així, per exemple, s’està treballant en la futura ruta del Freser, un afluent, un tram que unirà Ripoll amb Campdevànol, Ribes de Freser, Pardines, Campelles i Queralbs. I la de la riera de les Lloses, que unirà Ripoll amb les Lloses, i la ruta del camí Brugent, que uneix el Pasteral amb Amer. Les altres dues rutes dels afluents, són a la comarca d’Osona, l’única de les cinc per on passa la ruta del Ter que no és gironina. Són la ruta del Gurri, que ja està en marxa, i que uneix Roda de Ter, Masies de Roda, Gurb i Vic, i la futura ruta de la riera de la Gorga, que unirà Roda de Ter amb Cantonigròs i l’Esquirol. Aquestes són les rutes dels afluents previstes, per,ò segons explica el gerent del Consorci del Ter, Ponç Feliu, es preveu que es pugui anar ampliant i fer la ruta del Ter molt més gran. Fins i tot, l’any passat es va temptejar la possibilitat de crear la ruta de l’Onyar, que connectaria la ruta del Ter amb la ruta del Carrilet, que uneix Olot €mb Sant Feliu de Guíxols.
Les rutes dels afluents són trams d’entre 10 i 12 quilòmetres i que permeten fer-se en un sol dia, explica Feliu, que insisteix en la idea que el que es vol és unir més municipis a la ruta del Ter. De fet, explica que, durant anys, els 62 ajuntaments que formen part del Consorci han anat invertit en la recuperació del patrimoni natural al voltant d’aquesta ruta i que es vol que hi pugui haver un retorn econòmic gràcies als usuaris d’aquest recorregut que, amb el seu pas, dinamitzen l’economia local.
La ruta del Ter és apta per a tots els públics, i, majoritàriament, té més visitants a la primavera i a la tardor, tot i que l’objectiu és desestacionalitzar els visitants. Amb l’objectiu de difondre-la i captar més visitats es fan accions com ara la recent Ter Bike Experience, que fa pocs dies va reunir 300 ciclistes en una prova al llarg de tot el recorregut. L’objectiu és que la gent conegui el recorregut i que, després, amb temps, “torni a degustar-lo”, explica Ponç Feliu.
LES XIFRES
Inversions constants per fer trams més segurs
Explica Ponç Feliu que cada any es fan inversions en alguns dels trams per fer-los més segurs. Mentre que l’any passat es va fer la connexió en la riba esquerra del Ter entre Sobrànigues i Colomers, enguany, per exemple, hi ha hagut la recent anunciada inversió per part del Departament de Territori i Sostenibilitat del tram entre Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Segúries, d’una longitud de 7,3 quilòmetres i que comportarà una inversió total d’uns 2,3 milions d’euros. I també l’execució de les obres del tram comprès entre Camprodon i Llanars, amb una longitud d’1,7 quilòmetres i una inversió de 300.000 euros. L’entrada en servei d’aquest tram de la via ciclista del Ter està prevista per a aquest estiu. Segons va anunciar el mateix Departament, el 2018, un cop entri en servei el tram fins a Sant Pau de Segúries, s’impulsarà la continuïtat del tram entre aquest municipi i Camprodon per enllaçar amb el tram que ja estarà en servei entre Camprodon i Llanars. A partir del 2019, s’impulsarà la continuïtat des de Llanars fins a Vilallonga del Ter i, el 2020, fins a Setcases.
Pel que fa a altres trams que encara estan pendents de millorar el recorregut, hi ha, per exemple, la connexió entre el Ripollès i Osona, on hi ha un tram de penya-segats, i el cul de sac que representa el congost que separa Celrà de Campdorà.