Arrenca el vet al trànsit dels vehicles més contaminants
L’Ajuntament calcula que la circulació ha caigut un 11% dins de Barcelona el primer dia de la posada en marxa de la zona de baixes emissions
Han començat a funcionar 36 de les 66 càmeres que serviran per començar a multar a partir de l’abril
El que va néixer com una de les 58 mesures proposades per la Taula contra la Contaminació de l’Aire de Barcelona el 2016 es va convertir ahir en una realitat. La zona de baixes emissions (ZBE) Rondes de Barcelona es va estrenar amb normalitat en un dia laborable atípic –la restricció dels vehicles més contaminants sobretot entre les rondes de Dalt i Litoral es va posar en marxa l’1 de gener, però només s’aplica els dies laborables entre les set del matí i les vuit del vespre–. I és encara prematur parlar de l’impacte de la mesura, però l’Ajuntament de Barcelona calcula que l’inici de la restricció ha suposat un 11% menys de vehicles a l’interior de la ciutat, un 15% menys als accessos a Barcelona i un 12% menys a les rondes. Així ho va explicar ahir el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, que va aclarir que la comparació s’ha fet amb el 23 de desembre passat, un dia també de les vacances nadalenques però amb una gran afluència de compradors als establiments barcelonins. Són dades que es donen “amb màxima cautela”, va assenyalar Badia. Caldrà esperar com a mínim fins al 8 de gener per tenir una idea aproximada de la incidència de la mesura ambiental que han posat en marxa la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i el consistori barceloní en col·laboració amb els ajuntaments de l’Hospitalet, Esplugues, Sant Adrià de Besòs i Cornellà en una àrea de 95 km². L’impacte real se sabrà, però, a partir de l’1 d’abril, quan començaran a multar els conductors que no respectin la prohibició després de tres mesos en què s’enviaran avisos als infractors.
Les dades que sí que són ara mateix concretes són les relatives al nombre de conductors que ja han inscrit els vehicles al registre del web zbe.barcelona. Es tracta de 4.286 persones que ja compleixen el requisit per poder demanar una autorització per circular durant deu dies a l’any en cas que el seu vehicle tingui la circulació restringida –els que no tenen cap distintiu ambiental de la direcció general de Trànsit, com ara turismes i furgonetes de gasolina anteriors al 2000, de dièsel matriculats abans del 2006 i motos i ciclomotors d’abans del 2003–. S’hauran de pagar 2 euros per circular aquests dies i de forma ordinària s’haurà de demanar permís fins al dia anterior. Hi ha una opció extraordinària, pensada per a imprevistos com ara emergències mèdiques, en què es podrà fer la sol·licitud a posteriori, fins a tres dies després. En el cas dels vehicles amb matrícula estrangera el cost serà de 5 euros.
Alguns vehicles estan exempts de la prohibició de circular per l’interior de rondes, com ara els destinats al transport de persones amb mobilitat reduïda i els que presten serveis d’emergència i bàsics com ara les ambulàncies, bombers, serveis funeraris, policia i cossos de seguretat de l’Estat. També estan exempts els vehicles utilitzats per persones amb malalties que els condicionen l’ús del transport públic. Es té en compte la vulnerabilitat social de conductors que fan servir el vehicle per treballar amb ingressos anuals inferiors a 8.000 euros. Aquests tindran una moratòria d’un any, igual que les furgonetes, camions, autocars i autobusos sense el distintiu ambiental. Els propietaris hauran d’adaptar les flotes a un model menys contaminant abans de l’1 de gener del 2021.
Mesura “inassumible”
L’Associació General d’Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya va denunciar ahir que la ZBE és “inassumible” per a un sector amb“milers d’autònoms i pimes que es veuran condemnats a deixar la professió”. L’entitat calcula que el 56% dels vehicles lleugers i el 59% dels vehicles pesants censats a Barcelona dedicats al transport de mercaderies no tenen distintiu mediambiental, i vol mesures “més realistes”.
El web de la ZBE Rondes de Barcelona ha rebut ja la visita de 36.000 usuaris, amb 11.000 consultes diàries de les matrícules. 5.569 persones han decidit desballestar els seus vehicles a canvi d’obtenir la targeta que dona accés gratuït al transport públic durant tres anys. L’anunci de les restriccions ja ha començat a donar fruit, segons l’AMB, ja que el març del 2018 un 29% dels vehicles censats no tenien el distintiu i la xifra ha baixat al 23%. Aquest percentatge és de l’11% entre els que circulen. A partir de l’1 d’abril els infractors s’exposaran a multes de 100 euros, que podran pujar fins als 1.800 euros en casos greus i molt greus. Es penalitzarà la reincidència –si passats 90 minuts es detecta que el vehicle multat continua circulant– i que s’agafi el vehicle sense distintiu durant episodis de contaminació. Un sistema de 66 càmeres, de les quals ja se n’han instal·lat 36, farà la lectura de les matrícules –no caldrà dur l’adhesiu del distintiu ambiental–. Això valdrà també per a les matrícules estrangeres, ja que l’AMB, que coordina el registre de les càmeres dels cinc municipis, té accés a les bases de dades dels diferents països. La informació als estrangers es complementarà a través de Turisme de Barcelona i els hotels. Els cinc ajuntaments implicats són els responsables d’enviar i cobrar les multes, l’import de les quals s’ha decidit de forma coordinada perquè no hi hagi diferències per municipis.
La ZBE Rondes de Barcelona és una mesura que té com a objectiu eliminar 50.000 vehicles contaminants per reduir un 15% el diòxid de nitrogen i un 6% les emissions de CO2. Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, explicava ahir que el 20% dels vehicles són responsables d’entre el 40% i el 50% de la contaminació metropolitana. “Aquest és un començament molt potent, però caldran altres mesures” per reduir la contaminació, segons Bigas, “que cada ciutat haurà de decidir”, com ara el peatge urbà o grans aparcaments a l’entrada de la ciutat que demanen Fridays for Future o la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. L’AMB insisteix en la creació d’aparcaments al costat d’estacions de trens. Ja s’han aconseguit 500 places a quatre municipis i s’està treballant en cinc aparcaments més que sumaran enguany 500 places. La idea de l’AMB és arribar a les 1.500 places.
Badia va valorar al seu torn que la mesura “posa Barcelona a l’avantguarda d’Europa en polítiques mediambientals i de salut”, i no va descartar que en un futur augmentin les restriccions als vehicles amb l’etiqueta mediambiental groga. “Si l’horitzó és la descarbonització de l’economia el 2050 les restriccions aniran avançant”, va alertar.
LES XIFRES
Picabaralla entre Barcelona i Madrid per la mesura
Rosa M. BravoLa polèmica no ha estat aliena a la implantació de la ZBE, com mostren les múltiples al·legacions presentades, i ahir se’n va escriure un capítol més. El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, va afirmar que aquesta mesura “és pionera a l’Estat”. Per a l’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, és en canvi “una enganyifa” perquè és “molt menys restrictiva que Madrid Central”. Almeida va criticar el fet que no es restringeixi l’accés els dies festius i va criticar que es puguin demanar deu autoritzacions anuals.
L’alcaldessa de Barcelona. Ada Colau, va reptar el seu homòleg madrileny a través de Twitter a competir per reduir la contaminació. “Diu l’alcalde de Madrid que vol impulsar una ZBE més ambiciosa que la de Barcelona? Aquesta és una competició que val la pena: a veure qui redueix més la contaminació!”, va piular Colau, que havia defensat que la ZBE Rondes de Barcelona equival a 20 vegades l’àrea de Madrid Central.
La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, va dir dimecres que “ningú ha mort per la contaminació a Madrid”. Un negacionisme que contrasta amb les 800.000 morts que la pol·lució provoca a Europa, segons la Societat Europea de Cardiologia.