Barcelona obre la porta a ampliar la moratòria per a vehicles pesants i autobusos a la ZBE
La regidora de Mobilitat descarta la implantació d’un peatge urbà en aquest mandat
La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha obert la porta aquest dijous a ampliar de nou la moratòria per a vehicles pesants i autobusos a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que finalitza l’1 de juliol d’aquest any i l’1 de gener del 2022, respectivament.
En una conferència a Executive Forum, Alarcón ha explicat que són vehicles que tenen un període d’amortització molt més llarg, de fins a més de 16 anys, i que no s’han trobat solucions per als filtres i catalitzadors que els permetessin rebaixar les emissions.
De moment, però, s’està treballant amb el sector per trobar una sortida a aquesta situació. Alarcón també ha descartat la implantació d’un peatge urbà, ja que precisament primer es vol consolidar la ZBE.
Arran de la pandèmia, les administracions van acordar aplicar una moratòria per a aquests vehicles, concretament de sis mesos per als camions –fins al juliol del 2021–, de 12 mesos per a autocars i autobusos –fins a l’1 de gener del 2022– i de tres mesos per a les furgonetes –fins a l’1 d’abril. Respecte a aquest segment, la regidora de Mobilitat ha detallat que són vehicles que tenen 15 anys de vida i no representen ni l’1% del parc mòbil de furgonetes.
Alarcón ha defensat que “més que un projecte de mobilitat, la ZBE és un projecte per lluitar contra la crisi climàtica”. “Ha provocat una renovació del parc de vehicles important, però és evident que no una disminució important”, ha afegit la regidora de Mobilitat, que ha recordat que les primeres es van començar a aplicar al setembre, més tard del previst per la pandèmia i l’endarreriment de la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions.
D’altra banda, la regidora ha descartat la implantació d’un peatge urbà d’accés a Barcelona en aquest mandat. “És molt important desenvolupar molt bé la ZBE”, ha comentat Alarcón, que vol la població no percebi totes aquestes mesures com “un atac contra el sector econòmic”.
En la seva intervenció a l’Executive Forum, Alarcón ha deixat entreveure la possibilitat que l’Ajuntament descarti no treure a concurs els patinets compartits després de l’experiència amb les motos compartides. Segons ha recordat, en el concurs de les motos s’hi van acabar presentant al voltant de 25 empreses, tot i que al final han acabat operant una dotzena, i això fa que toquin menys vehicles per a companyia.
“No apostes per una ciutat com Barcelona si només pots tenir 100 motos al carrer, no té sentit”, ha comentat la regidora, que ha dit que els serveis jurídics estudien la manera com fer-ho. “València ha optat per no fer ’sharing’ d’VMP –vehicles de mobilitat personal–, és una opció que potser haurem de contemplar en un moment determinat”, ha resumit.
La regidora de Mobilitat de Barcelona ha reclamat al sector de l’automoció que innovi en el sector de les furgonetes elèctriques potents. Ha recordat que Nissan en fabricava un model “competitiu” i ha dit que hi ha una escassetat en aquest segment. “Les empreses d’automoció han de mirar a aquest sector”, ha insistit Alarcón, que ha admès que caldrien ajudes públiques.
La regidora ha fet la mateixa demanda per al sector del taxi. “Alguns han comprat un Tesla, però no és el vehicle preferent per als taxistes”, ha remarcat Alarcón.