Medi ambient

Tallen Jaume I per reivindicar ‘una ciutat de les persones’

Girona pel Clima va mobilitzar unes dues-centes persones ahir al matí en defensa d’una mobilitat sostenible

Girona pel Clima va tallar ahir al matí la gran via de Jaume I de Girona dins la cam­pa­nya Con­fi­nem els cot­xes, recu­pe­rem la ciu­tat que va trans­for­mar fins a pri­mera hora de la tarda aquesta artèria prin­ci­pal en un espai ciu­tadà per al pas­seig, els jocs de la mai­nada i la cir­cu­lació amb bici­cleta. Amb aquesta acció alhora fes­tiva i rei­vin­di­ca­tiva, la pla­ta­forma Rebel·lió o Extinció defensa “una ciu­tat on l’espai públic esti­gui pen­sat per a les per­so­nes en detri­ment dels cot­xes”. Entre les acti­vi­tats orga­nit­za­des, en les quals van par­ti­ci­par unes dues-cen­tes per­so­nes, hi va haver un con­cert de Rise Up al mig de la calçada, un mural pin­tat in situ per l’artista Marta Sal­va­dor en un late­ral de la plaça U d’Octu­bre, i un taller de repa­ració de bici­cle­tes ofert per la Coma Cleta, el bici-taller comu­ni­tari de l'Ate­neu Popu­lar Coma Cros de Salt, que fun­ci­ona des de fa més de dos anys.

Enti­tats soci­als com el Sin­di­cat de Llo­ga­te­res o la ILP per defen­sar el Mont­seny també van for­mar part de l’acció amb para­des infor­ma­ti­ves, i alguns agru­pa­ments escol­tes de la ciu­tat van tras­lla­dar a l’avin­guda les seves acti­vi­tats. A més, es van dis­tri­buir pel car­rer diver­ses pan­car­tes amb lemes com ara “Prou violència vial” o “Volem espais públics per als ciclis­tes”. La pla­ta­forma orga­nit­za­dora va subrat­llar la via­bi­li­tat de les seves deman­des. “Volem demos­trar que una ciu­tat dife­rent, una ciu­tat molt millor, és pos­si­ble amb un parell de tan­ques si hi ha volun­tat política”, va dir un dels seus repre­sen­tants, que va recor­dar que se segueix des­ti­nant el 80% de l’espai públic als cot­xes, que “són ele­ments con­ta­mi­nants i peri­llo­sos”. “Avui hem demos­trat que fins i tot una auto­pista urbana de qua­tre car­rils com Jaume I es pot omplir de vida com a espai de gaudi dels veïns”, va afe­gir. De fet, l’enti­tat con­si­dera que amb la pandèmia s’ha dei­xat per­dre “una opor­tu­ni­tat única” per paci­fi­car la cir­cu­lació, i defi­neix les actu­a­ci­ons de l’Ajun­ta­ment pel que fa a la recu­pe­ració de car­rers d’“anecdòtiques”, perquè “no fomen­ten cap canvi d’hàbits dels ciu­ta­dans ni aju­den a fer front a l’emergència climàtica”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia