El Tribunal de Comptes Europeu avisa que la UE “segueix molt lluny” d’arribar als objectius en mobilitat elèctrica
Els auditors alerten que els fons per crear més punts de recàrrega “no arriben on són més necessaris”
El Tribunal de Comptes de la Unió Europea ha advertit que el bloc comunitari “segueix molt lluny” d’assolir els objectius en mobilitat elèctrica, que fixen tenir un milió de punts de recàrrega de vehicles elèctrics el 2025.
En un informe que analitza les accions en electromobilitat del 2014 al 2020, els auditors europeus alerten de “diferències significatives” entre estats pel que fa a la disponibilitat de punts de recàrrega, cosa que remarquen que dificulta el desplaçament per la Unió Europea amb vehicle elèctric. En l’estudi, Espanya se situa a la cua de la Unió Europea en punts de recàrrega, juntament amb els països de l’est.
Segons el Tribunal de Comptes de la Unió Europea, s’han de crear 150.000 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics nous cada any per tal d’assolir l’objectiu del milió el 2025. L’any 2020 n’hi havia 250.000 i, si es manté la tendència actual, els auditors creuen que és difícil arribar-hi.
Espanya se situa a la cua en punts de recàrrega amb 7.952 punts públics en una superfície de 100 quilòmetres. Juntament amb Irlanda són els que menys tenen de l’Europa occidental. Espanya se situa així al nivell de l’Europa oriental, on es troben els països que menys punts de recàrrega tenen.
En sentit contrari, Alemanya amb 44.464 punts de recàrrega per cada 100 quilòmetres i els Països Baixos amb 61.406 són els que més tenen de la Unió Europea. Entre els 27, Alemanya, França i els Països Baixos concentren el 69% dels punts de recàrrega.
L’informe dels auditors europeus també analitza si els països han complert els objectius en punts de recàrrega que s’havien fixat per al 2020. En el cas d’Espanya, com també passa amb Suècia, l’estudi no fa cap valoració perquè aquests països no s’havien fixat cap objectiu.
Segons els auditors europeus, el nombre insuficient de punts de recàrrega en alguns països europeus dificulta els desplaçaments amb vehicle elèctric a la Unió Europea, però tampoc els afavoreixen la manca d’harmonització dels sistemes de pagament ni de dades en temps real per als usuaris.
L’informe dels auditors europeus retreu a la Comissió Europea que no tingui un “full de ruta” sobre mobilitat elèctrica, cosa que defensa que afavoreix que es destinin diners on no són tan necessaris. “Com no es té una anàlisi exhaustiva del dèficit d’infraestructures, la Comissió Europea no ha pogut garantir que el finançament de la Unió Europea es destina on és més necessari”, remarquen els auditors.
A més, l’informe critica que el finançament ha anat a parar a un “nombre relativament reduït de mercats d’electromobilitat”, principalment a Alemanya, Itàlia, França i Àustria. També retreu a la Comissió Europea que no exigeixi als beneficiaris mantenir la infraestructura en funcionament durant un període de temps mínim. “La manca de durabilitat i d’atenció d’aquest aspecte de gestació dels projectes pot reduir l’eficàcia de les intervencions públiques”, subratllen els auditors.