Fan visitable el rocam de la punta de la Poncella a Roses
S’acaba de completar un projecte d’adequació paisatgística d’aquesta zona de cisalla, amb valor pedagògic per a la comprensió de processos tectònics
S’hi ha construït una escala i una passera
El peculiar rocam costaner de la punta de la Poncella a Roses, espai situat entre la carretera de Canyelles i el mar des de la punta de la Bateria, connectant amb el camí de ronda fins al far, ja es pot visitar. L’Ajuntament acaba d’executar un projecte per a l’adequació paisatgística d’aquesta zona de cisalla de gran importància, recollida en l’Inventari d’Espais d’Interès Geològic de Catalunya, un indret reconegut pel valor que té per comprendre els processos tectònics.
Amb la millora executada es pot fer ara un recorregut pel conjunt d’afloraments geològics, a través d’un itinerari que inclou també la senyalització necessària per fer més comprensible la singularitat de les seves característiques. La intervenció ha consistit en l’extracció de la vegetació invasiva i de la rocalla i terra sobreposades, treballs que han permet retrobar els substrats de quars. A continuació, s’hi ha instal·lat una escala i una passera que permeten que el visitant hi pugui accedir sense perill i faciliten una visió sobre les roques granodiorites adequada.
Per millorar l’espai i adequar-lo per ser visitat, l’Ajuntament de Roses hi ha destinat 111.963 euros. Les roques granitoides que afloren a la zona de cisalla del far de Roses, amb abundants enclavaments de quars diorita, representen part d’un batòlit o cos magmàtic solidificat en profunditat fa uns 300 milions d’anys.
Experts d’arreu han reconegut que molts exemples que afloren a la rodalia del far de Roses se situen entre els millors i més accessibles d’arreu. La salvaguarda i protecció dels afloraments rocosos de Roses és de gran interès per a la comunitat geològica catalana, estatal i internacional, i respon a la voluntat municipal i de la comunitat científica especialista per crear un “espai de geoconservació de Roses”, accessible i didàctic.