Girona vol fons europeus per invertir 3,5 milions en la mobilitat sostenible
L’Ajuntament estudia on implantar zones de baixes emissions, en consens amb els veïns
S’assajarà la creació d’un carril bici a la rotonda de Salt
El govern de Girona està estudiant on implantar zones de baixes emissions per restringir la circulació dels vehicles més contaminants, d’acord amb la normativa europea que estableix que, a partir del 2023, totes les ciutats de més de 50.000 habitants hauran hagut d’habilitar-ne. L’alcaldessa, Marta Madrenas, ha explicat a l’ACN que els sensors que mesuren la qualitat de l’aire a la ciutat són una bona eina per determinar on és “més efectiu” reduir el trànsit rodat. Però també subratlla que es tindrà en compte l’opinió dels veïns perquè la mesura pugui aplicar-se “de manera coordinada i consensuada”. “Com que es tracta de reduir la mobilitat, s’ha de treballar molt bé amb els veïns de la zona afectada perquè se sentin involucrats i ho entenguin”, opina l’alcaldessa, que creu que “mesures tan intenses no funcionen si la gent hi està en contra”. Per aquest motiu descarta que el govern decideixi res per decret, sinó amb “molta pedagogia” sobre l’emergència climàtica.
La creació d’aquests espais, als quals es preveu destinar 400.000 euros, forma part d’un paquet de projectes per fomentar la mobilitat sostenible a la ciutat amb un cost de més de 3,5 milions, per als quals es demanaran fons europeus que permetin finançar el 80% de l’operació, bé sigui a través dels fons Next Generation o altres convocatòries. “Aquests darrers mesos hem fet moltíssima feina; hem agafat tots aquells projectes que ja teníem madurs, i que s’emmarquen dins els objectius d’Europa, i ja els tenim a punt per presentar-los”, ha concretat Madrenas.
Entre les mesures que l’Ajuntament vol adoptar per afavorir la mobilitat sostenible hi ha una prova pilot a la rotonda de Salt amb un nou tipus de carril bici. “Es tracta d’un projecte innovador perquè les bicicletes puguin entrar al giratori igual que els cotxes i amb total seguretat”, diu Madrenas, que veu la proposta extrapolable a altres municipis si l’assaig funciona. El pressupost d’aquest nou carril a la plaça de Salt i d’un aparcament segur d’alta capacitat per a bicicletes, puja a 1,24 milions, pràcticament la mateixa inversió que l’Ajuntament vol destinar a comprar dos autobusos elèctrics (1,4 milions). En el paquet global de mesures, també s’hi ha inclòs la segona fase del carril bici entre el Pont Major i Campdorà (300.000 euros); més estacions de Girocleta, entre les quals una a Pedret (120.000 euros); un estacionament per a bicicletes a la sortida de l’estació de l’AVE, i l’adaptació de l’antic aparcament del Centre Verd, a la zona del Mas Gri, com a pàrquing dissuasiu (100.000 euros).