Torna la polèmica a l'illa del Fluvià per obres sense permís
Instal·len el primer pantalà i l'Ajuntament de Sant Pere Pescador ho atura perquè no s'ha demanat llicència
El promotor assegura que té tots els permisos
“S'han iniciat unes obres sense cap llicència; no acceptarem una política de fets consumats”, explica Jordi Martí, l'alcalde de Sant Pere Pescador. El projecte d'equipar la desembocadura del Fluvià d'una base nàutica torna a l'actualitat i torna a crear polèmica: a principi del mes passat, la presència d'una excavadora i uns moviments de terra a la rampa d'accés dels canals que hi ha a la desembocadura –sense haver demanat llicència prèvia, segons l'Ajuntament– en va ser el detonant. El municipi va decretar l'aturada dels treballs en data de l'11 de juny i la Guàrdia Civil va fer aplicar el decret pocs dies després. “Cap ajuntament permetria que es fessin unes obres sense permís –hi insisteix l'alcalde.
Unes setmanes més tard, però, el 18 de juliol, l'Ajuntament va fer un segon decret, aquesta vegada per aturar la instal·lació de dos mòduls prefabricats al costat dels canals, en una zona on pocs dies abans es va declarar un incendi. I a continuació, s'ha instal·lat un primer pantalà i una passarel·la de ferro per accedir-hi.
“Ho aturem per la forma, no tenen el permís per fer el que estan fent, no estem disposats a acceptar ni les pressions ni les amenaces”, recalca Martí. “Estem disposats a parlar de tot, però ara mateix no sabem que es vol fer allà”, hi afegeix l'alcalde.
Lloguer d'amarradors
“Volem iniciar el lloguer d'amarradors”, diu per la seva banda Víctor Latorre, el promotor de l'illa del Fluvià. Latorre nega totes les afirmacions de l'Ajuntament: segons ell, disposa de tots els permisos, de fet assegura que ja hauria pogut començar l'estiu passat. El seu objectiu és començar aquest estiu “de manera simbòlica” amb alguns pantalans i ser “plenament operatius” l'estiu que ve. Les obres de la rampa del passat mes de juny, segons Latorre, no eren obres, era una operació de neteja per treure fangs, i escombraries que s'han anat acumulant al llarg dels anys en aquest espai on no s'ha fet res. “Els dos mòduls prefabricats seran decorats, la passarel·la de ferro és provisional i serà substituïda per una de fusta; de pantalans n'hi han d'anar 18, de diferents mides (el que s'ha posat ara fa uns 24 metres de llarg), però aquest any farem el que podrem perquè m'estan posant molts entrebancs”, assegura Latorre.
LA DATA
La cronologia dels projectes a la desembocadura del Fluvià
23-06-1976
El pla parcial Fluvianàutic s'aprova. Aviat comencen les obres i les mobilitzacions dels ecologistes en defensa de la zona.
23-02-1983
El ministre socialista Miguel Boyer ordena l'expropiació de Rumasa, propietària de Fluvià Marina i s'aturen les obres.
6-02-2003
Felip Puig, conseller de PTOP, estima un recurs de la Iaeden i classifica com a sòl no urbanitzable els terrenys de Fluvià Nàutic. Els promotors fan un recurs que el TSJC desestimarà.
23-02-2005
S'executa la voladura de la carcassa de l'edifici de Fluvianàutic.
Juliol del 2009
El contenciós del promotor Victor Latorre (que havia adquirit els terrenys), arriba al Suprem per reclamar una compensació de 38 milions d'euros per la desclassificació dels terrenys.
14-09-2012
Arran d'una ordre ministerial s'atorga una concessió administrativa d'una durada de 30 anys a a l'empresa Canales del Fluvià SL, promotora de Víctor Latorre, per l'ús de la làmina d'aigua.
Maig del 2012
És la primera data fixada pel promotor per la inauguració de la base nàutica. El projecte preveu 550 amarradors, unitats d'allotjament turístic de tipus bungalou, un club de platja, restaurant, es parla de dues piscines, pista de tennis, pàdel , gimnàs...
Juliol 2014
El promotor posa un primer pantalà i anuncia l'inici del lloguer d'amarradors. L'Ajuntament ho atura perquè no hi llicència d'obres.