Proposen substituir el ramal de la MAT de la Selva per parcs solars
Un estudi afirma que es generaria prou energia per abastir el TAV i que la inversió es recuperaria en cinc anys
Un estudi conclou que el ramal de la MAT a Riudarenes serà una “inversió imprudent” i proposa substituir la línia de 400 kV per una xarxa de parcs solars a la zona. L'informe assegura que les plaques fotovoltaiques generarien prou energia per abastir el TAV i que, a més, evitarien haver d'aixecar 17 km de MAT pel mig de les Guilleries. L'estudi també analitza costos i conclou que la inversió per instal·lar els parcs –que anirien arran de terra o bé a teulades de fàbriques i edificis– es recuperaria en cinc anys.
L'informe porta el segell del Consell d'Iniciatives Locals per al Medi Ambient (Cilma), entitat on hi ha representats ajuntaments, consells comarcals i la Diputació. De fet el document del Cilma agrupa tres estudis en un. El primer, fet per la consultora ambiental Ecoserveis, se centra a analitzar la necessitat del ramal i en proposa alternatives. El segon, de la UdG, avalua l'impacte econòmic i ambiental que tindria la línia. I el tercer, que inclou els altres i n'extreu conclusions, l'ha redactat l'empresa Most Enginyers SL.
D'entrada, l'informe deixa clar que les previsions de demanda elèctrica que van justificar tot el projecte de la MAT, l'any 2005, avui dia són “del tot obsoletes”. Subratlla que tirar endavant el ramal serà “una inversió imprudent” tant per motius purament energètics com ambientals. Segons l'informe, la línia tindrà capacitat per transportar 2.441 MVA (megavolts amper), cosa que es veu “del tot desproporcionada” per cobrir la demanda d'energia tant del TAV com de les llars. Pel que fa als motius ambientals, es rebutja del tot que es construeixi el ramal, tant aeri com soterrat. No només perquè s'afectarien boscos (suredes, alzinars i rouredes) sinó també rutes migratòries (d'aus com el xoriguer, l'esparver cendrós i l'oreneta) i hàbitats d'altres espècies com la tortuga d'estany. A més, l'estudi conclou que els costos de fer la línia aèria o soterrada, si es tenen en compte els impactes sobre el territori, són gairebé els mateixos. Per tot això, es conclou que la necessitat del ramal no està justificada i es proposa un model alternatiu basat en la instal·lació d'una xarxa de parcs solars a la comarca, que “garantiria una producció d'electricitat suficient per pal·liar les necessitats locals, incloent les del TAV, sense necessitat d'implantar el nou ramal”.
Pendents de l'informe de la Generalitat
L'informe del CILMA s'haurà de contraposar a un altre: el que ha encarregat la Generalitat al Col·legi d'Enginyers de Catalunya seguint el mandat del Parlament. La cambra va decidir estudiar la necessitat del ramal de la MAT a la Selva arran de la fèrria oposició del territori (que fins i tot va fer una consulta sobre el ramal). El departament d'Empresa i Ocupació, conselleria d'on depèn Energia, ja ha rebut l'estudi i està pendent de fer-lo públic.