medi ambient
Depana reclama el desmantellament de la cimentera de Vallcarca
L’entitat ecologista vol que tot el sector es descontamini i s’incorpori a l’espai natural del Garraf
La Lliga per a la defensa del Patrimoni Natural (DEPANA) reclama el desmantellament de les instal·lacions de la cimentera de Vallcarca, al Garraf, que inclou la cimentera, l’estació de tren i el port de Vallcarca. L’entitat ecologista denuncia que totes aquestes instal·lacions, junt amb els habitatges que es van construir per acollir els treballadors de la cimentera, fa anys que es van abandonar i que actualment es troben en un estat ruïnós i perillós. A més, l’entitat ecologista recorda que l’impacte ambiental que ha produït la cimentera al llarg d’un segle en l’entorn natural del Garraf ha estat molt important. Per tot això, a banda del desmantellament de tot el conjunt, exigeixen també la descontaminació de l’entorn produït per l’activitat industrial de la cimentera i la incorporació de tot el sector a l’espai natural del Garraf al que pertany.
La fàbrica de ciment de Vallcarca va ser la primera que es va construir a l’estat espanyol l’any 1903. L’empresa inicialment es denominava Cementos Fradera i, posteriorment, UNILAND. Al 2006 l’empresa Portland Valderrivas, del grup Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), es va convertir en l’accionista majoritari. Actualment, la fàbrica de ciment de Vallcarca s’ha quedat sense activitat productiva.
Annexes a la fàbrica hi ha els habitatges que acollien als treballadors de la cimentera i les seves famílies on hi van arribar a viure 2.000 persones. Uns habitatges que fa temps que es van abandonar i que actualment estan semiderruits.
Pel que fa a estació de tren de Vallcarca, es va inaugurar el 1904 i abandonada 90 anys més tard. A dia d’avui es troba en un estat ruïnós i perillós.
El port de Vallcarca es va construir en 1913 i des dels seus inicis va estar lligat a l’activitat industrial cimentera. Fins fa dos anys la seva activitat principal va ser el transport de pedres procedents de les pedreres del Garraf, per subministrar les obres d’ampliació del port de Barcelona. Actualment al port no entra ni surt cap vaixell.
Vallcarca té la classificació de port industrial i la concessió administrativa adjudicada per l’administració autonòmica, que caduca el 29 de juliol de 2018. Es dona la circumstància que Sitges acull altres tres ports esportius, sent el municipi de Catalunya amb més ports disponibles.