Infraestructures i serveis

Una xarxa de trens deficitària

L'Ebre rep el primer Euromed després de 20 anys de lluita

La Generalitat subvenciona l'aturada del tren d'alta velocitat per millorar el servei fins que s'activi la via doble entre Vandellòs i Vila-seca

Els usuaris exigeixen la bonificació també amb Tarragona

“Ja no haurem de perdre tot el matí o tota la tarda per arribar a casa.” El tortosí Xavier Lluís és un dels primers usuaris que ahir va arribar a l'estació de l'Aldea (Baix Ebre), des de l'estació de Sants, amb tren d'alta velocitat. Les Terres de l'Ebre van rebre ahir al matí el primer Euromed 20 anys després de la seva entrada en circulació al corredor mediterrani –el 16 de juny del 1997– i 20 anys després de reivindicacions del territori per no veure'l passar de llarg.

“Avui és un dia històric.” Així ho va valorar ahir des de l'Aldea el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que també va pujar al primer Euromed des de Barcelona.

L'aturada del tren d'alta velocitat a l'Ebre és una “mesura de xoc” per pal·liar el servei “deficient” de la línia R16, que acumula incidències i retards de manera continuada en els darrers mesos. Fins que entrin en funcionament els 40 quilòmetres de via doble entre Vandellòs i Vila-seca –previst pel maig–, els usuaris podran viatjar amb Euromed entre l'Aldea i Barcelona per 12 euros, a preu de Regional. El temps del trajecte es reduirà uns 40 minuts i tots dos territoris quedaran connectats en poc més d'hora i mitja.

La Generalitat ha destinat 1,6 milions d'euros a pagar-ne la diferència. Entre setmana hi haurà vuit freqüències, quatre d'anada i quatre de tornada. Els dissabtes hi ha un tren d'anada a Barcelona i dos de tornada. I els diumenges, dues anades i quatre tornades. De fet, alguns trens del cap de setmana ja estan complets. També ha destinat 200.000 euros a posar en servei dos busos llançadora des de Tortosa i Amposta coordinats amb els trens.

Cautela general

Els usuaris i nombrosos representants polítics que ahir van rebre el conseller celebren un fet que també qualifiquen d'històric però demanen cautela. De moment la Generalitat no bonifica l'aturada a Tarragona ni es venen bitllets des de l'Ebre fins a València, final del trajecte. “A partir del 10 de gener posarem més freqüències els caps de setmana i articularem el mecanisme perquè els trens s'aturin a Tarragona a preu bonificat”, va anunciar Rull.

“Fins ara passaven, ara pararan, però ens hem quedat amb un pis d'estudiants quan volíem un xalet.” La portaveu de la plataforma Trens Dignes, Montse Castellà, que també va fer el primer trajecte amb Euromed des de Barcelona, va transmetre ahir aquesta sensació “agredolça”. L'entitat, que va organitzar un esmorzar festiu per celebrar la fita, lluitarà ara per millorar la connexió amb Tarragona i València. També lluitarà perquè l'aturada de l'Euromed sigui permanent.

“Volem tenir-ho tot: una R16 –que ahir va estrenar horaris– que redueixi el temps de trajecte i que l'Euromed pari sempre”, va concloure Rull. Com recorda l'usuari Xavier Lluís, almenys alguns usuaris ja poden arribar o tornar de Barcelona abans que acabi la pel·lícula que ofereix la Renfe a cada trajecte.

LA FRASE

Volem tenir-ho tot: una R16 que redueixi el temps de trajecte i que l'Euromed pari sempre a l'Ebre
Josep Rull
conseller de territori i sostenibilitat

LA XIFRA

8
freqüències diàries
entre setmana, 4 d'anada i 4 de tornada, són les que connectaran Barcelona amb l'Aldea.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia