Infraestructures i serveis

Alcaldes del Berguedà demanen més carrils a la C-16 per evitar col·lapses

Aquest divendres a la carretera hi va haver retencions de 30 quilòmetres per una nevada al túnel del Cadí

Berga qüestiona la mobilitat que fomenta el país

El col·lapse de la C-16 al Ber­guedà, aquest diven­dres, ha por­tat cua. Les reten­ci­ons de més de 30 quilòmetres entre Giro­ne­lla i el túnel del Cadí van obli­gar molts turis­tes a fer nit a la comarca o retar­dar l'arri­bada al seu destí. I, a banda d'això, els ber­gue­dans que uti­lit­zen diària­ment la car­re­tera van que­dar-hi atra­pats durant hores, quan tor­na­ven a casa. El caos ha pro­vo­cat un esclat de crítiques.

Diven­dres, a mitja tarda, Trànsit va obli­gar a por­tar cade­nes a par­tir del túnel, en sen­tit nord, i els Mos­sos d'Esqua­dra es van des­plaçar fins a la zona per asse­gu­rar-se que tots els vehi­cles en por­ta­ven. Van acon­se­guir que no hi hagués acci­dents.

Però més avall la situ­ació es va com­pli­car i la car­re­tera va que­dar més con­ges­ti­o­nada del que és habi­tual en un diven­dres d'hivern. “Jo no recordo haver vis­cut mai unes reten­ci­ons tan exa­ge­ra­des a la C-16”, afirma l'alcalde de Guar­di­ola de Ber­guedà, Josep Lara. Ell i la majo­ria d'alcal­des del nord de la comarca asse­nya­len la car­re­tera com el prin­ci­pal deto­nant de la con­gestió. “O posem més car­rils, o difícil­ment solu­ci­o­na­rem cues com la de diven­dres”, asse­gura l'alcalde de Bagà, Nicolás Viso.

El somni dels car­rils

Ara bé, actuar a la C-16 no és fàcil. L'oro­gra­fia de la comarca posa les coses com­pli­ca­des a la Gene­ra­li­tat, que té un pro­jecte avançat per fer un car­ril rever­si­ble. Segons David Font, alcalde de Giro­ne­lla i pre­si­dent del Con­sell Comar­cal del Ber­guedà, “el ter­reny no per­met grans actu­a­ci­ons, però el pro­blema reque­reix una solució defi­ni­tiva i eficaç”.

En la mateixa línia, Lara con­si­dera que un nou car­ril “faci­li­ta­ria la mobi­li­tat”, però des­carta la idea de des­do­blar total­ment la C-16: “Sen­zi­lla­ment, és impos­si­ble.”

Turisme amb dues cares

Berga entona un dis­curs força dife­rent. El regi­dor Eloi Escútia demana coherència en el dis­curs dels ber­gue­dans: “Fomen­tem un desen­vo­lu­pa­ment basat en el turisme, però ens quei­xem dels turis­tes que pugen a la comarca i con­ges­ti­o­nen les car­re­te­res.”

Per Escútia, la solució implica apos­tar pel trans­port públic. El regi­dor creu que les reten­ci­ons són fruit del trans­port indi­vi­du­a­lit­zat i con­vida la comarca a “obrir el debat, refle­xi­o­nar-hi i dis­cu­tir sobre la millor opció pel bé de la zona”.

Els imprudents sense cadenes

Alguns conductors pretenien passar el túnel del Cadí sense cadenes i van ser aturats pels Mossos d'Esquadra abans de fer-ho. Molts d'ells van recular i es van adreçar als municipis de l'Alt Berguedà a la recerca de cadenes. D'altres, van preferir fer nit a la comarca i pujar l'endemà.

Els alcaldes de la comarca condemnen la imprudència d'aquests conductors i asseguren que cal fer pedagogia per conscienciar la societat. “És de sentit comú”, diu David Font.

A Bagà, Viso aplaudeix el fet que els Mossos no deixessin passar els vehicles sense cadenes, mentre que, a Guardiola, Lara lamenta que “la gent està acostumada a pensar que se'n sortirà de tot”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.