Infraestructures i serveis

Medi ambient

La plataforma anti-MAT de Ponent es mobilitza pel recreixement de línies

La Generalitat autoritza que la línia elèctrica del Pont de Suert a la Pobla de Segur dobli la capacitat

La plataforma prepara una acampada a Tremp

La Plataforma Unitària contra l’Autopista Elèctrica Montsó-Isona ha convocat per dilluns a Tremp un acte festiu i reivindicatiu, avantsala d’una escalada d’activitats de protesta que continuarà al setembre amb una acampada reivindicativa a la capital del Pallars Jussà. En l’aspecte institucional, la plataforma buscarà el suport dels grups polítics del Parlament català, l’aragonès i el Congrés espanyol.

Amb aquesta represa de la mobilització, la plataforma, que agrupa diverses entitats, ciutadans i alguns ajuntaments del Pallars i la Ribagorça aragonesa, vol denunciar que el projecte de construcció d’una nova línia de molt alta tensió (MAT) entre Penyalba i Isona, unida a una interconnexió elèctrica amb França a través del Pirineu aragonès, a Sabiñánigo, no només continua sobre la taula, sinó que està avançant “pas a pas i de manera silenciosa”, segons ha explicat Carlos González, portaveu de la plataforma.

L’últim episodi ha estat l’aprovació, pel govern de la Generalitat, de l’informe ambiental del projecte de recreixement del tram català de la línia d’alta tensió entre Foradada de Toscar i la Pobla de Segur. Es tracta d’una línia antiga, dels anys cinquanta, de 220 kV de voltatge i una capacitat de transport de 200 megawatts. El projecte de REE en aquesta línia hi manté el voltatge però en dobla la capacitat de transport fins als 400 megawatts, cosa que implica ampliar les dimensions de les torres i la temperatura dels conductors. “Passa molt a prop de zones habitades, i amb la legislació actual una línia així no es podria fer, s’hauria de desmuntar”, al·lega González.

En paral·lel, l’Estat ha donat també llum verd aquest juliol a l’informe d’impacte ambiental de la subestació d’Isona, on havia de culminar la MAT projectada per REE entre Penyalba i el Pallars Jussà, com a punt d’enllaç amb les MAT existents, entre les quals la que dona servei a la regió metropolitana de Barcelona. En paral·lel, també s’està tramitant el recreixement de la línia entre Penyalba i Escalona, d’una banda, i entre Adrall i Llavorsí, al nord.

“El que estem veient és que, mentre que formalment han dit que aparcaven el projecte de la nova MAT i la interconnexió amb França, el que estan fent és preparar tota la resta d’infraestructures de suport d’aquesta futura MAT que només tindran sentit quan la puguin fer tirar endavant.”

L’any 2011 REE va presentar als alcaldes dels municipis afectats el traçat d’una futura MAT entre Penyalba i Isona. Aquell sondeig va acabar amb el projecte al calaix, després del rebuig dels alcaldes i els consells comarcals. Ara, la plataforma creu que REE està mirant de fer “en silenci” totes les obres secundàries associades a la futura MAT amb l’objectiu d’esquivar el rebuig ciutadà i del territori fins que sigui el moment d’emprendre el projecte final.

LA FRASE

Ho estan fent pas a pas, per desmobilitzar el rebuig al territori, i després presentar-ho com a inevitable
Carlos González
portaveu plataforma contra l’autopista elèctrica


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.