transports
metro
La línia 1 del metro fa via cap a Badalona
L’estudi informatiu de les dues primeres estacions ja està fet i el projecte constructiu es posarà a licitació la primavera del 2018
El govern atribueix l’aturada del pla, engegat el 2010, a la falta d’acord amb l’ajuntament d’Albiol
L’allargament de l’L1 del metro cap a Badalona es desencalla set anys després que la Generalitat anunciés la redacció de l’estudi informatiu per a la construcció de les dues primeres estacions del nou tram, les de Montigalà Centre i Lloreda Sant Crist. Aquesta mateixa setmana, el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) ha publicat l’estudi informatiu i d’impacte ambiental, fets des del 2010, que ara el Departament de Territori i Sostenibilitat sotmet de nou a audiència pública per un període d’un mes. La previsió és que el projecte constructiu es pugui posar a licitació la primavera de l’any vinent.
Aquesta és la primera fase d’un projecte de perllongament que inclou cinc estacions i quatre quilòmetres de via, que permetran enllaçar el barri del Fondo de Santa Coloma de Gramenet amb l’estació de rodalies de Renfe de Badalona passant per barris densament poblats de la ciutat com ara Montigalà, Sant Crist i Bufalà.
Dues fases
La primera fase té una llargada d’un quilòmetre i mig i, a més de les dues estacions, inclourà cotxeres, tallers, la nova cua de maniobres i el dipòsit de trens. La inversió prevista és de 260 milions d’euros i la demanda estimada és de més de 40.000 usuaris al dia.
La segona fase corresponent a les tres darreres estacions (Bufalà, Badalona Pompeu Fabra i Badalona Rodalies) es tramitarà amb un altre projecte constructiu, que necessitarà d’uns estudis informatiu i ambiental propis. En aquest cas, la Generalitat treballa amb l’objectiu de posar a licitació la redacció dels dos estudis la primavera de l’any vinent perquè durant l’any 2020 quedin projectades les cinc estacions. D’aquesta manera es donaria compliment al que estableix el pla director d’infraestructures (PDI) 2011-2020. L’execució de les cinc estacions s’inclouria en el PDI 2021-2030, ja que està previst que les obres es puguin posar a licitació a partir del 2020, un cop redactats i aprovats tots els estudis i projectes.
Consens al territori
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va ser ahir a Badalona per explicar el projecte i va ressaltar la importància de l’acord amb l’Ajuntament de Badalona per arrencar-lo. Les cinc estacions es construiran amb la tècnica dels murs pantalla i per això, segons Rull, és important el consens amb el territori perquè els treballs es faran a cel obert amb tots els inconvenients que això comporta per a la circulació de vehicles.
El conseller va destacar que el projecte fa set anys que està aturat perquè l’anterior equip de govern, encapçalat per Xavier García Albiol, va demanar la retirada de l’estudi informatiu. “La Generalitat no tira endavant projectes sense el consens amb els municipis”, va explicar Rull, que hi va afegir que les obres, un cop començades, poden tenir una durada de cinc anys, i va situar la seva finalització en el 2025, tot i que va admetre que encara no s’ha decidit si es durà terme tot el projecte al mateix temps o si s’anirà executant per trams.
Mobilitat sostenible
Rull va calcular en prop de 500 milions d’euros la inversió necessària per tirar endavant tot el projecte i va remarcar l’aposta de la Generalitat pel transport públic. “Tenim les finances molt colpejades, però estem convençuts que un país modern és el que té una mobilitat sostenible ”, va indicar el conseller, que hi va afegir que la posada en marxa d’aquestes noves estacions permetrà una reducció de 2.000 tones de CO2 a l’any, una aposta que l’alcaldessa de Badalona compateix. Dolors Sabater va qualificar de “bona notícia” l’anunci de perllongament de la línia 1 i va assegurar que un dels objectius del seu govern és “posar Badalona al mapa del país i resoldre els dèficits d’infraestructures de comunicació”, i va remarcar que des de l’Ajuntament es vetllarà per assegurar el compliment del compromís.
Millorar la intermodalitat
El conseller va explicar que, un cop desenvolupats els projectes d’ampliació de les infraestructures de transport ferroviari, Badalona passarà de les onze estacions actuals que sumen metro, tramvia i Renfe a un total de divuit i va destacar el fet que tant l’allargament de l’L1 del metro com el de la T4 del Trambesòs suposen la intermodalitat amb altres línies de transport. L’L1 s’encreuarà amb l’L2 a Pompeu Fabra i enllaçarà amb l’estació de rodalies de Renfe al final del recorregut. L’alcaldessa de Badalona va admetre que, tot i que el metro no arribarà a l’hospital de Can Ruti, “s’hi acostarà més” i va incidir en la importància que arribi a zones de Badalona molt poblades.
El tramvia arribarà al port
El conseller de Territori i Sostenibilitat també va anunciar el perllongament de la línia T4 del Trambesòs des de l’estació de Sant Adrià fins al port de Badalona. Es tracta de dues noves estacions i 1,7 quilòmetres de via d’un projecte que s’haurà de desenvolupar de manera paral·lela a la transformació del front litoral en el sector de les Tres Xemeneies. En aquest cas, la Generalitat té previst tenir el projecte constructiu finalitzat l’any 2019 amb l’objectiu de poder posar a licitació les obres l’any 2020. Rull va reconèixer que es tracta d’una obra “menys agressiva” que la construcció del metro i que, per això els terminis de finalització no serien tan dilatats, tot i que no es va voler comprometre a donar una data. La demanda d’usuaris prevista per aquesta línia és de 3.000 viatgers diaris.