les inversions de l'estat
Foment anuncia pel 2019 el soterrament a Sant Feliu
Si es compleixen les previsions la ciutat quedarà lliure de vies en superfície el 2023
El projecte tindrà un cost de 133 milions i donarà resposta a una reivindicació que es remunta als anys 70
Fa uns 40 anys que Sant Feliu reclama la desaparició de les vies de Renfe que fracturen la ciutat i la fi d’una barrera que ha vist la mort d’una trentena de persones per atropellament al pas de nivell. El soterrament sembla ara més a prop després de l’anunci que va fer ahir el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que va assegurar que les obres per enterrar les vies començaran l’any vinent. Ho va fer acompanyat entre altres del president d’Adif, Juan Bravo, i de l’alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, en una compareixença on estaven presents els tres alcaldes que van precedir San José, el que va deixar palès que el soterrament és una la llarga reivindicació.
El procés començarà en poques setmanes amb l’encàrrec de la redacció del projecte a Ineco. Es tracta de l’empresa que va redactar un projecte de soterrament aprovat el 2010 amb el preceptiu estudi d’impacte ambiental. Servirà com a base per al nou document, el que suposa, segons el ministre de Foment, “una situació molt avantatjosa perquè ja tenim la declaració d’impacte ambiental aprovada”. S’actualitzarà, doncs, un projecte que preveu enterrar 1.545 metres de vies, la totalitat de les que passen pel nucli urbà, tot i que l’actuació abastarà els tres quilòmetres que s’estenen entre el carrer Agricultura, a la zona industrial, i el pas sobre la B-23, ja a Sant Joan Despí. La solució, segons de la Serna, “no és senzilla”, perquè s’hauran de resoldre encreuaments i desnivells. També s’haurà de treballar sense interrompre el trànsit ferroviari, pel que s’ha optat pel mètode constructiu de pantalles i per habilitar una estació provisional prop de l’actual. La previsió de Foment és tenir enguany el projecte redactat i iniciar les expropiacions necessàries, i treure les obres a subhasta l’any vinent. Un cop comencin, la durada serà de 47 mesos, tot i que als 40 mesos ja podran circular els primers trens per les noves vies. Pel que fa al cost dels treballs, el soterrament costarà 127 milions d’euros a càrrec del pressupost d’Adif., als que s’hauran d’afegir tres milions per les expropiacions i tres més per la direcció d’obres.
L’assumpció de la inversió per l’Estat suposa una diferència notable respecte de l’acord que el 2006 van signar Foment, la Generalitat i l’Ajuntament de Sant Feliu, en què les tres administracions es comprometien a sufragar les obres. Va ser un dels capítols d’una història que es remunta als anys 70. El 1980, l’Ajuntament va aprovar l’inici de l’estudi de la supressió del pas a nivell, que dificulta el pas de vehicles i vianants perquè té les barreres abaixades 50 minuts de cada hora. En aquests 38 anys s’han fet diferents projectes per enterrar les vies, i els diversos incompliments han motivat protestes ciutadanes i institucionals. En les últimes, Sant Feliu es va unir a Montcada i a l’Hospitalet, on el soterrament també està anunciat i pendent d’execució.