CiU denuncia a la UE que l'A-27 infringeix la normativa de substàncies perilloses
La federació diu que no hi pot haver un únic accés tan proper al Morell i la Pobla, i reitera el retard de l'obra
La pregunta formulada a Brussel·les constata que l'únic accés previst a l'autovia Tarragona-Montblanc per al polígon nord –Foment no ha aprovat tampoc el reclamat vial des de la sortida de Constantí– «crea una situació perillosa», ja que fomenta el pas de mercaderies delicades per una rotonda «a menys d'un quilòmetre» de les primeres cases del nucli urbà del Morell –a uns 110 metres– i la Pobla –uns 300–. El projecte incompliria així la directiva europea Seveso II, renovada recentment, i que introdueix un seguit de requisits en els sistemes de gestió de la seguretat i l'ordenació del territori per minimitzar l'impacte sobre el medi ambient de les substàncies anomenades «perilloses», que són bona part de les que surten del polígon petroquímic.
La pregunta pretén que ara la Comissió Europea s'hagi de mullar, és a dir, que constati la irregularitat i pressioni l'Estat espanyol perquè aprovi un altre accés per a la petroquímica més al nord, com reclamen de fa temps els ajuntaments implicats, amb el suport de l'Associació Empresarial Química (AEQT) i el port de Tarragona. «Potser no és vinculant jurídicament, però si la UE entén que s'incompleix una directiva, pot actuar», explicava ahir el diputat de CiU Jordi Jané, que avisava que «si al final no en fan cas i algun dia hi ha un accident, llavors tots ho lamentarem».
Triple incompliment
Jané aprofitava per carregar un cop més contra el «triple incompliment» que segons ell està cometent el ministeri. Primer, amb l'execució de les partides pressupostàries assignades per l'Estat des del 2006, uns 220 milions que segons ell no s'han utilitzat ni de bon tros. «El que s'està executant és irrisori», denuncia. En segon lloc, recorda l'acord pres per unanimitat al desembre per la comissió de seguretat viària del Congrés, que demanava a Foment que estudiés la construcció d'aquest nou enllaç. «Sembla que només ho van votar aquell dia per sortir del pas», lamenta.
Fins a Valls l'any vinent?
En tercer lloc, CiU denuncia l'incompliment dels terminis, que segons va fer públic Foment en una resposta parlamentària al novembre –i va ratificar en una roda de premsa a Tarragona fa tot just uns dies–, comportarien que el tram fins al Morell ja hauria d'estar obert enguany mateix, i fins a Valls l'any vinent. Fins a Montblanc, segons preveien l'estiu del 2008, hauria d'haver estat acabat la primavera del 2012, tot i que les darreres previsions parlen de l'octubre d'aquell any, pendent de les modificacions que s'hi han de fer a Lilla i per permetre-hi justament el pas de mercaderies perilloses. «Ni borratxo de vi em crec cap d'aquestes previsions», apuntava ahir gràficament l'alcalde del Morell, Pere Guinovart, que recordava que hi ha trams on les obres «gairebé ni s'han iniciat».
El Morell i Montblanc es defensen
L'alcalde del Morell va mostrar ahir la seva «grata sorpresa» que els regidors socialistes del traçat la setmana passada el culpessin a ell i al montblanquí Josep Andreu del retard de l'A-27. «Nosaltres volem més que ningú que es faci amb celeritat, perquè suportem tots els inconvenients de les obres, així que si parlen d'hipocresia, que es mirin el melic», contestava Guinovart, que recordava l'acord de ple del municipi, pres per unanimitat fa uns anys, que li demana que el defensi dels possibles problemes d'inundabilitat i l'impacte acústic, i reclama el nou enllaç. «El Morell, l'entrada ja la té, però no podem acceptar mercaderies perilloses tan a prop, a més que això beneficiaria tot el Camp», raonava. Guinovart, a més, recorda que tot i que es va negar a signar les actes prèvies, «les obres no s'han paralitzat mai al terme», i atribueix el retard a altres modificacions com la que s'ha hagut de fer a Constantí per la mina dels Tarragonins. En termes semblants s'expressava ahir Andreu, que dóna suport a les peticions del Morell, i també recordava que un acord de ple del 2004 –amb vots en contra de dos regidors socialistes «que estaven contra el projecte» de l'A-27– es va aprovar que l'Ajuntament reclamés un menor impacte per a la pedania de Lilla.