Infraestructures
La Pilastra; més d’un any d’obres
talls NOCTURNS Obert el vial al trànsit les nits de diumenge a dijous TREBALLS En un mes s’acabarà el desmuntament de la muntanya
Es preveia una intervenció complexa –cal treure revolts i ampliar la calçada– perquè la carretera de la Pilastra, entre Salt i Bescanó, és un dels trams amb més densitat de trànsit de la xarxa viària gironina. Es calcula que diàriament hi circulen entre 8.500 i 13.500 vehicles. Fa una setmana, però, que ja s’hi pot circular de nit després d’un any de talls nocturns. Les restriccions de trànsit que tallaven la carretera les nits de diumenge a dijous de 22.30 a 05.30 van començar el 19 de setembre del 2017. Les obres d’ampliació del vial van començar el 15 de març de l’any passat.
La mesura–tallar el trànsit a la nit perquè els operaris poguessin treballar– havia estat una aposta de l’Ajuntament de Bescanó , consensuada amb les empreses del territori, com ara Hipra i Casademont, perquè les obres afectessin el mínim possible la seva activitat i els treballadors. Però també es va pensar en els veïns i comerciants, amoïnats per les conseqüències que podien tenir les obres. En aquest sentit, no hi ha hagut incidències remarcables i l’alcalde, Pere Lluís Garcia, es mostrava satisfet d’haver optat per aquesta decisió. L’alternativa de les obres nocturnes també es va fer per una qüestió de seguretat: els possibles despreniments de la muntanya mentre s’hi feien els treballs obligaven a tallar un carril i col·locar passos alternatius a partir de tanques tipus New Jersey de formigó durant el dia, el que podia provocar llargues cues.
Retard
Llargament reivindicada pel territori, les obres porten també demora per les condicions del terreny; el projecte preveia una terra més dura de la que s’han trobat els operaris. Ha estat complexa també l’actuació a la part superior de la muntanya del primer revolt, sota la masia de Cal Gegant, una casa catalogada, que s’ha hagut de consolidar amb formigó. Així, els operaris van haver de rebaixar el terreny de sota i reforçar la muntanya amb barnilles metàl·liques injectades a terra. Es calcula que el procés de desmuntar la muntanya per eixamplar el vial i pavimentar el tram d’entrada a Bescanó, on s’ha fet un pas subterrani perquè els vianants evitin creuar la carretera, s’allargui un mes. La Generalitat no ha concretat cap calendari de finalització.