Infraestructures i serveis

Rodalies, plou sobre mullat

Ministre rere ministre de Foment, les inversions executades sempre queden molt lluny de les promeses

Les grans obres no només arriben tard sinó que mai es respecten els terminis d’execució

Plou i cedeix un talús i s’esfon­dra un mur i des­car­rila un tren i mor una per­sona. La xarxa fer­roviària de roda­lies torna a evi­den­ciar les man­can­ces d’una falta endèmica d’inversió, que de ser-hi, hi és, però ni en la quan­ti­tat sufi­ci­ent per garan­tir un bon fun­ci­o­na­ment del ser­vei, ni amb la pre­visió necessària per com­ba­tre l’enve­lli­ment de la infra­es­truc­tura. Són tan­tes les neces­si­tats, que quan s’arre­gla una cosa de seguida en peta una altra, i tot ple­gat trans­met l’apa­rença d’un ser­vei que fun­ci­ona a pedaços, al límit, amb un equi­li­bri molt pre­cari que a la mínima incidència salta pels aires. Tot ple­gat s’explica pels cons­tants incom­pli­ments dels res­pec­tius minis­tres de Foment dels plans inver­sors per al fer­ro­car­ril pro­me­sos a Cata­lu­nya.

Conèixer el nivell real d’inversió en la xarxa de fer­ro­car­ril cata­lana del govern espa­nyol és pràcti­ca­ment una missió impos­si­ble, gai­rebé tant com el com­pli­ment dels calen­da­ris d’aca­ba­ment de les obres. Les dues grans infra­es­truc­tu­res actu­al­ment en cons­trucció, l’estació de la Sagrera i l’arri­bada del tren a la ter­mi­nal T-1 del Prat, ja hau­rien d’estar aca­ba­des i en ser­vei des de fa temps, però avui per avui estan del tot empan­ta­ne­ga­des i, com aquell qui diu, ni a mig fer.

El pro­blema de les xifres és que entre el 2008 i el 2017 hi ha hagut tres grans com­pro­mi­sos en inver­si­ons de plans plu­ri­a­nu­als que s’enca­val­quen en el temps gene­rant un des­con­cert impor­tant sobre on comença un com­promís i on acaba un altre. L’últim gran anunci d’inversió el va fer el març del 2017 l’ales­ho­res minis­tre de Foment, Íñigo de la Serna, com­pro­me­tent 1.161 mili­ons pel ter­mini 2017-2020, dels quals, l’any pas­sat, hi havia en marxa obra per valor de 123 mili­ons. Aquest any, segons la infor­mació pública d’Adif –l’empresa que exe­cuta l’obra pública de l’Estat– s’han adju­di­cat obres per valor de 49 mili­ons d’euros. La suma d’aques­tes dues quan­ti­tats, 172 mili­ons, queda encara molt lluny del que va pro­me­tre De la Serna.

El com­pli­ment de la pro­mesa d’inver­si­ons pas­sa­ria per fer efec­tius els pro­jec­tes de fer sub­ter­rani el traçat de les vies de tren a Sant Feliu de Llo­bre­gat, l’Hos­pi­ta­let i Mont­cada i Rei­xac. Ahir, en una visita a Cata­lu­nya, l’actual minis­tre de Foment, José Luis Ábalos, va anun­ciar per a prin­cipi de l’any vinent l’apro­vació del pro­jecte de Sant Feliu i, per a més enda­vant, els altres dos, per un valor total d’uns 1.000 mili­ons d’euros.

Retro­ce­dint en el temps, el 2003 la minis­tra Ana Pas­tor va sig­nar amb l’ales­ho­res con­se­ller de Ter­ri­tori, Santi Vila, un com­promís per inver­tir, entre el 2014 i el 2016, 306 mili­ons en la millora d’infra­es­truc­tu­res de roda­lies. D’aquests diners, segons el segui­ment de les obres que n’ha fet la con­se­lle­ria d’Inte­rior, només es va arri­bar a exe­cu­tar un 12%. La pro­mesa d’inver­si­ons de Pas­tor volia posar remei a un incom­pli­ment ante­rior, en aquest cas de la soci­a­lista Mag­da­lena Álva­rez, que el 2008 va com­pro­me­tre 4.000 mili­ons en un pla fins al 2015 que havia de moder­nit­zar el ser­vei de roda­lies, coin­ci­dint amb el traspàs que es va fer a la Gene­ra­li­tat d’una part de la gestió.

D’aquell com­promís de 4.000 mili­ons només se’n va arri­bar a exe­cu­tar un 13%, segons els càlculs de la Gene­ra­li­tat. Tan incom­pli­ment va por­tar el 2016 a l’ales­ho­res con­se­ller de Ter­ri­tori, Josep Rull, a pre­sen­tar un recurs con­tenciós admi­nis­tra­tiu con­tra el Minis­teri de Foment perquè la justícia obli­gui a exe­cu­tar els com­pro­mi­sos encara pen­dents. Aquest procés es torba encara als tri­bu­nals.

Amb aquest pano­rama, i arran de l’eslla­vis­sada mor­tal de dimarts pas­sat a Vaca­ris­ses, el con­se­ller de Ter­ri­tori, Damià Cal­vet, va anun­ciar que con­vo­carà aviat el pre­si­dent de Renfe, Isaías Tàboas, i la pre­si­denta d’Adif, Isa­bel Pardo, per ana­lit­zar l’estat de la xarxa, pas previ per for­ma­lit­zar al minis­tre José Luis Ábalos una petició de traspàs inte­gral de roda­lies.

La res­posta donada pel minis­tre a aquesta insi­nu­ació va ser anun­ciar ahir que el nou pla de roda­lies 2017-2025, coor­di­nat per l’excon­se­ller d’Obres Públi­ques, Pere Macias, haurà d’estar enlles­tit l’any vinent. Aquest pla ha de supo­sar una inversió de 4.000 mili­ons d’euros.

LES XIFRES

1.116
milions
d’euros, entre el 2017 i el 2020, és l’últim pla d’inversió per a rodalies compromès per un ministre de Foment.
3.453
passos de tren en trinxera, com el de l’esllavissada de Vacarisses, hi ha a la xarxa de Catalunya
.

Els trens tornen a circular a l’R-4

Des d’avui tornaran a circular trens per la línia R-4 de rodalies entre Manresa i Terrassa, després que el trànsit quedés interromput dimarts a causa de l’esllavissada mortal. De moment només s’hi podrà passar per una de les vies i a una velocitat inferior a l’habitual, per precaució. Els horaris quedaran alterats, ja que la limitació obliga a destinar entre 10 i 15 minuts més en el trajecte Manresa-Terrassa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.