La competitivitat del servei a l'estació del Camp és igual de dolenta que el primer dia
Institucions i usuaris recorden que la solució definitiva és fer entrar l'Avant a Tarragona –Foment ja ho preveu el 2012– i Reus
Les dades d'ús dels Avant des de l'estació del Camp són demolidores: «Menys de 20 passatgers de mitjana agafen cada tren fins a Barcelona, unes xifres de l'ordre del tren de Lleida a la Pobla de Segur», lamenta el tarragoní Ricard Riol, president de PTP, que també recorda que els 1.400 passatgers diaris de mitjana de tota la línia Lleida-Barcelona són bastant inferiors als 2.100 que té la via convencional que passa per Picamoixons. L'associació ja va fer públic al 2008, coincidint amb la posada en marxa del servei, un estudi comparatiu que constatava que, tant des de Tarragona com des de Reus, els temps finals per anar fins a Barcelona eren si fa no fa els mateixos en Catalunya Exprés que en Avant, que resultava en canvi més del doble de car. Exactament la mateixa situació que avui (vegeu fitxa). Fa un parell de setmanes, sense anar més lluny, el Consell Comarcal del Tarragonès i la Cambra de Comerç de Tarragona presentaven una macroenquesta feta als usuaris de l'estació de la Secuita –en què només un 20% hi agafa Avant regionals, pel 80% dels TAV de llarga distància, amb Madrid com a principal origen i destinació–, que constata un cop més les queixes sobre la mala accessibilitat –que du a temps mitjans de 25 minuts per arribar-hi–, i la falta d'oferta de transport públic i pàrquing gratuït.
Intercanviador a l'Arboç
«L'Avant ha de tenir estacions ben connectades al centre urbà;, així que cal seguir demanant que entri a Tarragona i Reus», clama Riol. L'entitat que presideix també va ser fa dos anys la primera a posar sobre la taula, dins del seu pla ferroviari Tren 2014, una possible solució que de seguida es farien seva partits com CiU, ERC i ICV, i que s'inclouria en el Pacte Nacional per a les Infraestructures signat l'any passat: la construcció –molt barata i senzilla tècnicament– d'un intercanviador d'amples a l'Arboç perquè els Avant que vénen per la línia del TAV des de Barcelona puguin accedir a les grans ciutats del Camp, ja sigui ara per la línia convencional de la costa o en el futur també per la recuperada Reus-Roda. «L'operació de l'Arboç es podria fer a curt termini, mentre que a la llarga també hi ha l'alternativa del bypass de 10 quilòmetres entre Tamarit i la Pobla de Montornès, que inclou el pla territorial», recorda Riol, una opció que també demanen la majoria d'institucions i ens econòmics tarragonins.
El 2012, a Tarragona
El ministre de Foment, José Blanco, va reiterar la setmana passada a Girona que al 2012 les quatre capitals catalanes estaran connectades per mitjà dels regionals d'alta velocitat, un servei que la Generalitat vol introduir en la negociació amb l'Estat per al traspàs previst a l'Estatut dels trens de mitjana distància, un fet que la PTP confia que milloraria molt l'eficiència. L'anunci de Blanco, en tot cas, confirmava implícitament que al 2012 els Avant –d'ample d'eix variable– entraran dins de Tarragona gràcies a l'intercanviador que es farà al sud de la nova estació central de l'aeroport –sobre el corredor mediterrani– i al petit ramal de connexió en construcció des d'aquí fins a l'actual línia convencional Reus-Tarragona, a l'altura de Vila-seca, si bé només en sentit Tarragona.
Riol, però, igual que altres veus qualificades del territori, ja alerta que aquesta no hauria de ser la solució definitiva, ja que «un Avant en cul-de-sac fins a Tarragona no millorarà els temps dels Catalunya Exprés per la línia de la costa», que en alguns casos ara ja fan el recorregut fins a Barcelona en 50 minuts, respecte els 39 que triguen els Avant des de l'estació del Camp. En aquest sentit, de fet, Riol recorda fins i tot que, si es fes la reclamada quadruplicació de vies a Castelldefels, els trens convencionals de mitjana distància ja podrien entrar a Barcelona des de Tarragona en 45 minuts o menys.