Reclamen canviar el traçat i soterrar la nova línia elèctrica al Baix Penedès

La Bisbal, Albinyana i el Vendrell denuncien l'impacte visual i ambiental del projecte de Fecsa-Endesa

El pro­jecte de Fecsa-Endesa, en dansa des de fa anys, pre­veu fer arri­bar una línia elèctrica d'alta tensió des de la Bis­bal del Penedès fins al barri ven­dre­llenc de Sant Vicenç de Cal­ders, pas­sant pel terme d'Albi­nyana. L'objec­tiu és ali­men­tar la subes­tació pre­vista al Ven­drell, i que ha de millo­rar la qua­li­tat del ser­vei a la comarca. El traçat que ara ha plan­te­jat la com­pa­nyia, ela­bo­rat després que la pri­mera opció topés amb l'opo­sició del Depar­ta­ment de Medi Ambi­ent, ha hagut d'ento­mar també les crítiques del ter­ri­tori. «No han escol­tat el ter­ri­tori, hem pre­sen­tat al·lega­ci­ons els tres ajun­ta­ments i ni tan sols s'han moles­tat a con­tes­tar-nos», denun­cia l'alcalde de la Bis­bal del Penedès, Josep Maria Pui­gi­bet.

A prop dels nuclis

Pels ajun­ta­ments afec­tats, la línia té un impacte impor­tant pel que fa als aspec­tes visual i ambi­en­tal. Així, les tor­res (de fins a 70 metres d'alçada) han de pas­sar a prop del nucli de Bona­terra d'Albi­nyana i d'algu­nes zones urba­nit­za­des o pen­dents d'urba­nit­zar-se del Ven­drell, fins arri­bar al punt on s'ha de cons­truir la subes­tació, al nord de Sant Vicenç de Cal­ders. «Això seria un impacte visual impor­tant, ja que les tor­res s'aixe­ca­rien sobre les mun­ta­nyes de terra que ja es van fer amb el pas del TAV per la zona», explica el regi­dor d'Urba­nisme del Ven­drell, Jaume Escarré. El con­sis­tori reclama que la línia pugui ser soter­rada des de l'entrada al terme d'Albi­nyana i fins a l'arri­bada a la subes­tació

A la Bis­bal, a banda de l'impacte visual (la línia ha de pas­sar entre les urba­nit­za­ci­ons La Miralba i Can Gor­dei), també en denun­cien el cost ambi­en­tal: «Ens des­trui­ria una zona bos­cosa de pi blanc, l'única que no s'ha cre­mat mai al terme», diu Pui­gi­bet.

Sobre la taula

Les ges­ti­ons dels tres muni­ci­pis van per­me­tre que a mit­jan mes de març la comissió d'Urba­nisme de Tar­ra­gona, depe­nent de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, acceptés la seva petició de dei­xar sobre la taula el pla espe­cial urbanístic que ha de per­me­tre la cons­trucció de la línia elèctrica, una opor­tu­ni­tat que els con­sis­to­ris recla­men que s'apro­fiti per recon­duir el pro­jecte. Tot i que en un prin­cipi l'alter­na­tiva plan­te­jada per Albi­nyana i la Bis­bal era que la línia anés de manera paral·lela a l'AP-7 des de l'encre­ua­ment amb l'altra auto­pista que tra­vessa la comarca, l'AP-2, ara l'opció que defen­sen com a única, almenys des de la Bis­bal, és una altra.

«Exis­teix una altra línia d'alta tensió pro­pera al Ven­drell, però ges­ti­o­nada per Red Eléctrica Española, i només accep­ta­rem que s'enllaci la subes­tació amb ella, sense neces­si­tat de crear una línia nova», defensa Pui­gi­bet. Així, no que­da­ria afec­tat el terme de la Bis­bal i es redui­ria l'impacte a Albi­nyana. «Si no ho accep­ten, estem dis­po­sats a mobi­lit­zar-nos», va con­cloure el bat­lle bis­ba­lenc, el qual va acu­sar la com­pa­nyia elèctrica de fer «polítiques pròpies de gàngs­ters».

Els tres con­sis­to­ris van rebre recent­ment el suport de l'Ajun­ta­ment de l'Arboç, des del qual es va recla­mar també l'atu­rada del pro­jecte.

Un primer projecte ja aturat

Ara fa tres anys, la companyia elèctrica ja va plantejar un primer traçat d'aquesta línia d'alta tensió que va topar frontalment amb l'oposició d'ecologistes i del Departament de Medi Ambient de la Generalitat, cosa que va obligar l'empresa a buscar una alternativa. En el primer traçat, la línia travessava el massís de Bonastre, un espai triplement protegit per la Xarxa Natura, la Zona d'Especial Protecció de les Aus (ZEPA) i el pla d'espais d'interès natural (PEIN), tal com van assenyalar el Gepec i el Grup Ecologista del Vendrell i el Baix Penedès (Geven) a les al·legacions que van presentar llavors al projecte. Entre altres aspectes, la línia afectava de ple un dels hàbitats principals de l'àliga cuabarrada. En el traçat ara proposat, des de la Bisbal se sosté que les línies passaran massa a prop d'una zona també protegida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.