Sacsejada perquè el vial Sant Jordi d’Olot torni a ser carrer
La plataforma No És un Vial, en un any, situa al capdavant de l’agenda de greuges de la ciutat el problema del trànsit que afecta aquest eix
Fa les funcions de la variant nord, que du més de trenta anys de retard
A final de març i principi d’abril del 2019, van coincidir un grup de persones adequat en el moment adequat. Es van constituir com a plataforma veïnal sota el nom de No És un Vial, És un Carrer i van reconvertir un rum-rum de molts i molts anys en un manifest de greuges fruit del sentit comú, van sacsejar la ciutat i van accelerar el camí cap a la solució als problemes de trànsit que afecten l’avinguda de Sant Jordi i el carrer de Portbou.
Com que Olot no té la variant que des de fa més de trenta anys hauria d’engolir el trànsit de pas entre la carretera C-63 i l’A-26, aquest eix viari pel sud de la ciutat està fent una funció de col·lector de trànsit que no li pertoca i per a la qual no està dimensionat i, a més, parteix tres barris de la ciutat. Aquest problema s’ha agreujat des de l’obertura del túnel de Bracons.
La llista elaborada per la plataforma és molt llarga: trànsit pesant, seguretat dels vianants, amenaça per a la salut dels veïns pel trànsit de camions amb animals vius, pudors, fums, qualitat de l’aire...
Més enllà de la tasca de conscienciació que ha dut a terme i de diverses millores i mesures de control, No És un Vial ha aconseguit fer arribar directament aquests problemes als màxims responsables de Carreteres de la Generalitat. Ho va fer en el marc d’una reunió celebrada el febrer passat a la seu de la conselleria, on els representants de la plataforma van anar-hi amb el suport de més de 7.000 signatures. Van contribuir, segons van recollir dels seus interlocutors, a fer-se més a la idea del problema dels veïns.
La setmana passada, el director general d’Infraestructures, Xavier Flores, va presentar a Olot el traçat de l’últim tram d’aquesta variant, que ha de ser la solució definitiva. L’alcalde, Pep Berga, apuntava al 2022 com a data d’inici de les obres. Hi han treballat la comissió de la variant, que integra els grups municipals i agents de tots els sectors, també la plataforma, que, a més, manté reunions bilaterals amb el govern olotí.