Nou retard pel desdoblament de la C-16
L’estat d’alarma ha endarrerit la resolució d’al·legacions
Aviat es posarà a licitació el nou projecte constructiu
Els desdoblament de la C-16 entre Berga i Bagà s’endarrereix un cop més. Les obres, anunciades en diverses ocasions i ajornades després, no es podran licitar fins l’any vinent. Tot just ara s’ha acabat el procés d’anàlisi de les al·legacions i, segons el Departament de Territori, està previst que aviat es posi a licitació el nou projecte constructiu. L’estat d’alarma a causa de la crisi sanitària provocada pel coronavirus ha fet dilatar els terminis de les al·legacions, segons reconeixia a aquest diari el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavin.
Es tracta de l’enèsim endarreriment d’un projecte que ha de servir per descongestionar aquest tram de via del Berguedà que fa d’accés a la Cerdanya a través del túnel del Cadí. Sobretot durant els caps de setmana de temporada d’hivern, es converteix en un coll d’ampolla i registra importants retencions. Al tram de Sant Cugat fins a Manresa, la C-16 és una autopista de pagament, mentre que entre Manresa i Berga la infraestructura és una autovia.
Carril reversible
En el projecte es preveu l’execució del tram de 21 quilòmetres entre Berga i Bagà amb dues solucions diferenciades. Entre Berga i Cercs el desdoblament es farà amb dos carrils per sentit i una barrera central fixa, mentre que al tram entre Cercs i Bagà s’implantarà un tercer carril mòbil que podrà canviar de sentit en funció d’on hi hagi més intensitat de circulació. Es tracta d’una solució que no s’ha fet servir mai a l’Estat. El sistema pioner, que ja s’utilitza en altres països, com als EUA, consisteix en una màquina encarregada de canviar la ubicació de la barrera que separa els sentits de circulació en funció de les necessitats del trànsit. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15 km/h. Aquesta maniobra s’efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. En l’actuació es preveu un disseny dels carrils que permeti un espai suficient en el cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic.
Les previsions d’acabament de l’obra queden també alterades. Just fa un any, el conseller de Territori va fixar l’inici dels treballs per aquest 2020 i l’acabament pel 2022, i no serà així. El departament havia anunciat que el projecte tindria un pressupost previst d’uns 178 milions d’euros.
LA XIFRA
Encreuament perillós a l’L-311
Els veïns de la Prenyanosa, un poble agregat a Cervera (Sagarra), han decidit passar a l’acció, i divendres tallaran la carretera L-311, que enllaça Guissona amb Cervera, a l’altura del poble. Fa més de deu anys que reclamen millores a l’enllaç, que qualifiquen de “perillós” perquè es fa en un revolt amb canvi de rasant que dificulta la incorporació cap a la dreta, i cap a l’esquerra la visibilitat està reduïda per la crescuda dels arbres. La carretera és molt freqüentada per conductors que van cap a Andorra i per camions que entren i surten de Guissona. Marta Hernández, secretària de l’Associació de Veïns de la Prenyanosa, explica que, tot i que l’Ajuntament de Cervera reconeix el problema, “no fan res per solucionar-lo”.