El Maresme celebra la confirmació oficial del final dels peatges
Els moviments veïnals recelen de la implantació de la vinyeta i asseguren que ja han pagat prou
Dedicaran l’any que queda a denunciar la situació
Els moviments veïnals del Maresme que durant anys han encapçalat la lluita per la supressió dels peatges de la C-32 rebutgen que l’anunci de la fi del pagament el 31 d’agost de l’any vinent sigui un moment “històric” i reserven les celebracions per al dia que desapareguin les barreres. “Fa 51 anys que paguem peatges per una concessió que s’ha allargat fins a tres vegades sense cap explicació”, argumenta Antoni Esteban, portaveu de la plataforma Preservem el Maresme, que hi afegeix que des del territori no volen “seguir pagant d’una altra manera”.
Tant la plataforma maresmenca com altres moviments veïnals recelen de propostes com ara la vinyeta per finançar el manteniment de les vies d’altes prestacions. Llorenç Navarro, portaveu de la plataforma Prou! AP-7 Gratuïta, denuncia el que considera que han estat anys de “subvencions a grans empreses” per part dels governs de tots els colors polítics i reclama que no es busquin fórmules per fer pagar més diners als ciutadans. “El manteniment de les autopistes ha d’anar a càrrec dels pressupostos públics”, remarca, i hi afegeix que són l’Estat, en el cas de l’AP-7 i l’AP-2, i la Generalitat, per a la C-32 i la C-33, els que s’haurien de fer càrrec del manteniment de les vies quan s’acabin els peatges. “Cal que s’aprofiti per crear llocs de treball públics i que no es torni a recórrer a les subcontractacions a grans empreses que paguen sous de misèria als treballadors”, assegura Navarro. “Exigim als partits polítics que no busquin excuses per fer-nos pagar més; no és moment de recaptar més dels ciutadans, sinó de facilitar-los la vida.” És per això que aquestes dues plataformes, juntament amb el moviment veïnal de la resta del territori, volen impulsar una campanya conjunta per rebutjar la vinyeta i reclamar la “gratuïtat total”, i està previst encetar-la ara que falta just un any per a l’aixecament de les barreres.
Al Maresme, Antoni Esteban espera que la finalització dels peatges serveixi també per millorar la mobilitat al territori i pacificar l’N-II. “L’autopista va partir en dos el Maresme i va deixar els pobles de muntanya sense connexió, i ara no volem que surtin del calaix projectes tan nefastos com el de la construcció dels laterals”, explica el portaveu de Preservem el Maresme, que reclama que s’escolti el territori a l’hora de fer propostes i que es destinin els recursos necessaris a les carreteres i també a la millora de l’R1 del servei de rodalies, que registra una saturació endèmica.