FGC vol fer lluir el patrimoni
La nova estratègia de preservació inclou la millora i creació de nous espais expositius
Es posarà en circulació un tren històric per línia i es digitalitzaran documents i fotos
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) treballa en una nova estratègia per millorar la preservació del material històric, potenciar la seva divulgació i destacar el valor del patrimoni ferroviari del país. El full de ruta, que defineix les actuacions i les accions a fer fins al 2022 i està dotat amb un pressupost de 3 milions d’euros, permetrà a la companyia identificar i ordenar el nombrós i divers material històric i apropar-lo a la ciutadania. FGC conserva 79 vehicles històrics catalogats, peces de material mòbil, maquinària, objectes diversos dels segles XIX, XX i XXI, i té un fons amb dos milions de documents i més de 30.000 fotografies.
Ricard Font, president de FGC, assegura que el pla servirà per impulsar i donar relleu a accions que ja s’estaven fent en l’àmbit de la preservació, i també es millorarà la divulgació del patrimoni per arribar a més gent perquè, segons ell, “el ferrocarril explica la història industrial i econòmica del país, més enllà de la mobilitat”. L’aposta de la companyia és mostrar el patrimoni en els diferents centres d’interpretació que hi ha arreu del país, de manera que les peces estiguin contextualitzades al territori on han estat funcionant i es converteixin en punts d’atracció de visitants. En aquest sentit, Font destaca la creació del futur Espai de la Via Mètrica, una nau de material històric a l’estació de Martorell Central, on han començat les obres recentment i que servirà per conservar i exposar alguns dels antics vehicles de la línia Llobregat-Anoia, més d’una vintena de peces preservades per FGC que inclou locomotores, cotxes i vagons. El president de la companyia indica que en el termini d’un any l’espai estarà enllestit i serà visitable.
Aquest centre s’afegirà a altres espais expositius habilitats recentment per preservar vehicles històrics com ara La Cotxera de Rubí, situat davant de l’antiga estació de Rubí i on es preserven vuit vehicles històrics de la línia Barcelona-Vallès; La Nau del tren històric del Vallès, al centre operatiu de Rubí, on es preserva l’automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona, una unitat de la sèrie 400 dels anys quaranta i una unitat de la sèrie 111 de l’inici dels anys vuitanta; i El Moll de la Pobla, a la línia Lleida-la Pobla, on en col·laboració amb l’Ajuntament de la Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies, i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja eren a l’estació, entre elles una grua d’aigua.
Circulacions històriques
A més dels centres visitables amb patrimoni, Ferrocarrils de la Generalitat vol ampliar els serveis amb trens històrics per donar a conèixer el passat ferroviari de Catalunya. A hores d’ara ja hi ha en funcionament alguns trens recuperats, com ara el funicular de Gelida, un vehicle històric que funciona cada cap de setmana. A la línia del cremallera de Núria hi ha disponible el cotxe saló, un vehicle històric que es pot llogar per a celebracions i esdeveniments privats i que està previst que pugui oferir també algunes circulacions puntuals obertes al públic en general. El Tren dels Llacs, a la línia de la Pobla, és un altre dels serveis històrics que ofereix FGC.
Ricard Font avança que a la línia del Vallès està previst recuperar a la tardor la circulació d’un tren restaurat de la sèrie 400, construït a mitjans del segle passat als antics tallers de Sarrià. Forma part dels coneguts popularment amb el nom de “Granota” pel seu característic color verd i els grans fars a la part frontal. L’objectiu és posar-lo en circulació a partir de la tardor en funció de l’evolució de la pandèmia. Els caps de setmana es faran viatges puntuals que cobriran el recorregut des de l’estació de les Planes a Sabadell i a Terrassa amb un servei d’audioguia que explicarà la història de la línia. “L’objectiu és destacar també el valor de l’estació de les Planes, poc coneguda i amb elements modernistes molt significatius”, assegura el president de FGC. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX. “Probablement faran el recorregut entre la plaça Espanya fins a les estacions Manresa i Igualada”, avança Font.
Digitalització
La digitalització dels més de 2 milions de documents, alguns de companyies de ferrocarrils de fa 150 anys, contribuirà a remarcar el valor del patrimoni. “Poques empreses de transports al món tenen documents d’aquesta antiguitat tan ben conservats”, manté Ricard Font. També es digitalitzaran les més de 30.000 fotografies de l’arxiu i, juntament amb els documents, es traspassaran a l’Arxiu Nacional de Catalunya per posar-los a disposició dels estudiosos i, a més, es podran consultar a través del web de patrimoni de FGC. “Volem que tot el nostre patrimoni estigui a l’abast, amb els documents accessibles, en espais visitables, i que es puguin viure experiències en trens històrics”, conclou.
LES FRASES
El cremallera de Núria fa 90 anys
El 22 de març del 1931 es va inaugurar el cremallera de Núria, un ferrocarril amb unes característiques tècniques excepcionals que ben aviat el van convertir en un referent entre els ferrocarrils de muntanya d’arreu d’Europa. Per commemorar el seu 90è aniversari, està previst que al juny s’obri una exposició sobre la història del cremallera que s’inaugurarà oficialment al setembre, coincidint amb la celebració de Sant Gil, patró de la vall de Núria. El cotxe saló, que havia de transportar Alfons XIII el dia de la inauguració del cremallera, formarà part de la mostra. Finalment, el rei no hi va poder assistir a causa de la inestabilitat política que va culminar amb el seu exili i amb la proclamació de la Segona República.
Nou dècades després, el cremallera és encara l’únic mitjà per accedir a l’estació de muntanya de la vall de Núria. Va ser creat per donar resposta a l’augment del nombre de peregrins que visitaven el santuari de Núria, que tenien com a única alternativa el desplaçament a peu, i pel creixement dels esports d’hivern. FGC en va assumir la gestió l’any 1986 i va propiciar un ampli procés d’actualització de les instal·lacions i d’arribada de nou material mòbil. Es van posar en servei quatre nous automotors, es van modernitzar les locomotores i els cotxes de viatgers, es van construir els tallers i es van substituir les vies. Anys després es va construir la nova cotxera de Ribes-Enllaç, es va remodelar l’estació de Queralbs, va entrar en servei el nou túnel del Roc del Dui i es van adquirir nous automotors. Actualment el tren cremallera de Núria rep més de 280.000 visitants anuals, realitza una travessa de 12,5 km i supera un desnivell de 1.000 metres en 40 minuts. Durant el seu recorregut passa per les estacions de Ribes-Enllaç, Ribes-Vila, Queralbs i Núria. És un mitjà sostenible que no produeix emissions, ja que el seu consum elèctric prové d’energia solar.
L’exposició explicarà la història de Núria i es renovarà l’espai expositiu a l’estació de Ribes. A més, està previst recuperar l’espai del primer salt de trampolí d’esquí construït a l’Estat, que es convertirà en un mirador. Així, els visitants podran tenir la mateixa sensació dels primers saltadors d’esquí que el van fer servir durant els anys trenta del segle passat.