Infraestructures i serveis

La Generalitat vol la inversió al Prat però hi posa condicions

L’Estat acudeix a taula sobre l’ampliació de l’aeroport però no concreta el projecte

Colau reclama que es puguin estudiar alternatives

L’alcalde del Prat qualifica de “xantatge” la posició d’Aena

El govern de Catalunya no bloquejarà les inversions de l’Estat per a l’aeroport de Barcelona, però hi posa condicions. Així ho va explicar el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, després de la primera reunió de la taula institucional sobre el futur de l’aeroport del Prat, que va estar encapçalada pel president de la Generalitat, Pere Aragonès, i en què també hi van ser presents alcaldes, consellers i representants de l’Estat. Puigneró va exposar que tots els assistents havien acordat la creació d’una taula tècnica per abordar les discrepàncies entre les diferents administracions sobre l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport.

A la trobada es va posar sobre la taula la importància que Catalunya disposi d’un hub intercontinental però, a parer del govern català, el projecte ha de sumar els aeroports de Girona i Reus, i calen inversions per interconnectar amb el ferrocarril d’alta velocitat aquestes infraestructures i crear un sistema aeroportuari “com el del gran Londres, que té diversos aeroports”. A més, Puigneró va reclamar una solució “ambientalment respectuosa”. Puigneró va assumir la responsabilitat de convocar una taula tècnica per ajudar la presa de solucions definitiva i va admetre que calia fer-ho amb celeritat.

En nom de l’Estat, Pedro Saura, secretari d’estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, va insistir en la necessitat de prendre una decisió de forma urgent, però va assegurar que “no és incompatible amb parlar”, i va garantir que “no es farà res que no sigui ambientalment possible” i que el que s’aprovi tindrà en compte totes les administracions implicades. A més, va donar per fet que també hi haurà inversions per als aeroports de Girona i Reus i va dir que no tenia cap problema a parlar-ne amb la Generalitat i que l’executiu espanyol ja hi treballa.

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va retreure a Saura i al president d’Aena, Maurici Lucena, també present a la taula, que no haguessin aportat cap informe detallat sobre l’impacte econòmic ni ambiental de la proposta que volen tirar endavant. “Ara cal debat rigorós i informat, i Barcelona està disposada a treballar i a escoltar els informes d’Aena, que avui no s’han aportat.” L’alcaldessa de Barcelona va reconèixer que calen inversions, però que aquestes han de tenir “una visió global de xarxa aeroportuària i de connexió ferroviària”. Colau va confessar que trobava a faltar que es pugui parlar d’alternatives a la proposta d’Aena. Va qualificar de “decebedor” que no s’haguessin posat sobre la taula altres propostes, va instar la Generalitat a liderar la taula tècnica de consens i va confirmar que Barcelona hi seria.

Més crític es va mostrar l’alcalde del Prat de Llobregat, que va manifestar la seva sorpresa pel fet que Aena no presentés cap dada concreta, i va acusar els representant de l’Estat de fer “xantatge”. “Hem de decidir que sí a la destrucció de la Ricarda perquè no hi ha cap alternativa i ho hem de fer en un mes. I, si ens hi oposem, serem els dolents de la pel·lícula que no hem volgut una inversió per a Catalunya i som contraris al progrés de Catalunya”, va criticar, visiblement molest, després de la trobada.

Les alcaldesses de Gavà, Raquel Sánchez, i Castelldefels, Maria Miranda, veuen amb més bons ulls la proposta d’ampliació de l’aeroport, i només van insistir a reclamar que el projecte serveixi per blindar l’operació de les pistes de forma segregada perquè produeixi el menor impacte acústic possible. “El debat s’ha de fer de manera respectuosa amb la convivència amb els veïns”, va indicar l’alcaldessa de Gavà.

Carles Ruiz, alcalde de Viladecans, va demanar que s’estudiï bé l’impacte del projecte sobre el territori, i va posar sobre la taula l’afectació que pot tenir sobre el parc agrari del Baix Llobregat, ja que va dir que la proposta d’Aena suposa una disminució de les finques agràries.

Catalunya necessita un aeroport intercontinental, però s’hi ha d’incorporar Girona i Reus
Jordi Puigneró
vicepresident
La immediatesa en la presa de decisions no és incompatible amb parlar
Pedro Saura
secretari d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana
Participarem en la taula tècnica i volem que es puguin escoltar alternatives a la proposta d’Aena
Ada Colau
Alcaldessa de barcelona
Hem de dir que sí a la destrucció de la Ricarda perquè no hi ha alternativa, i ho hem de fer en un mes
Lluís Mijoler
alcalde del Prat de llobregat
El debat s’ha de fer de manera respectuosa amb la convivència amb els veïns
Raquel Sánchez
alcaldessa de Gavà
El sistema d’espais naturals no pot quedar amb qualitat inferior a la que té ara
Carles Ruiz
alcalde de Viladecans

La caiguda del nombre de passatgers es modera al maig

Les xifres de passatgers a l’aeroport del Prat durant el mes de maig representen una caiguda del 82% en comparació amb el mateix mes del 2019, segons dades d’Aena. Per l’aeroport de Barcelona hi van passar 852.251 viatgers, una xifra que si es compara amb el mateix mes de l’any passat es dispara un 1.714,8% ja que aleshores l’activitat estava sota mínims a causa de la crisi sanitària. El nombre de viatgers continua encara molt per sota si es compara en els mesos anteriors a la pandèmia, però millora mínimament, ja que a l’abril la caiguda era del voltant del 90%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.