Infraestructures i serveis

El traçat ciclista del tram pirinenc del Ter va fent via

Està a punt d’entrar en servei el que uneix la colònia Llaudet amb Sant Pau de Segúries

És el més espectacular pels 4 ponts que s’hi instal·len

Queda pendent fins a Setcases, però amb sectors ja fets

La via discorre pel costat de la carretera i és de nova construcció

La ruta ciclista del Ripollès, que recorre tota la vall piri­nenca del riu Ter, va fent via cap a la capçalera. El nou tram de Sant Pau de Segúries està a punt d’obrir-se a la cir­cu­lació. Així, doncs, els usu­a­ris podran des­plaçar-se, ara per ara, des de l’extrem de la Ruta del Ferro i del Carbó d’Ogassa i Sant Joan de les Aba­des­ses fins a Sant Pau.

Es tracta d’un nou tram de 2,5 quilòmetres, que uneix el pont de la Pere­lla, a prop de la colònia Llau­det de Sant Joan, amb Sant Pau de Segúries. A diferència del tram de Sant Joan, la via dis­corre al cos­tat de la car­re­tera C-38 i és total­ment de nova cons­trucció. Per això, es tracta d’un punt essen­cial del recor­re­gut, ja que, fins ara, els usu­a­ris de la bici­cleta han de cir­cu­lar per la car­re­tera, on hi ha punts de poca amplada i gira­volts on els vehi­cles van a força velo­ci­tat.

El tram ante­rior, en canvi, dis­corre força paral·lel al riu Ter i apro­fita un camí ja exis­tent entre el pont del Rei­xach i el de la Pere­lla. La cir­cu­lació, doncs, està total­ment allu­nyada de la car­re­tera C-38. Amb una inversió d’1,2 mili­ons d’euros, a càrrec del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori, s’hi han ins­tal·lat qua­tre estruc­tu­res metàl·liques d’estil fer­ro­vi­ari, la més espec­ta­cu­lar de les quals va paral·lela al pont sobre el riu Ter, a l’accés sud a Sant Pau.

Riu amunt

La con­nexió entre l’antiga estació de Sant Joan i Set­ca­ses per via verda té una lon­gi­tud total de 26 quilòmetres. El recor­re­gut és molt pla­ner, tot i trac­tar-se d’una zona de mun­ta­nya, perquè res­se­gueix la vall del Ter. De Sant Pau de Segúries cap al nord, està pen­dent de modi­fi­cació el pro­jecte de la via fins a Cam­pro­don. Fins que no es cons­tru­eixi, els usu­a­ris poden uti­lit­zar dues rutes, la Piri­n­e­xus i la del Ter. Quant a aquest última, s’hi han refet diver­sos trams de camins exis­tents per evi­tar cre­uar la car­re­tera C-38 als ponts del Car­buro i de can Peric.

Un cop a la capi­tal de la vall, els usu­a­ris poden enllaçar amb Lla­nars, amb un tram de la via verda que ja està exe­cu­tat. També hi ha un tram muni­ci­pal a Vila­llonga de Ter, el muni­cipi que hi ha entre Lla­nars i Set­ca­ses, punt final o d’inici de tota la ruta.

La nova via verda dels Piri­neus de titu­la­ri­tat del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori enllaça amb la Ruta del Ferro i del Carbó que uneix Ogassa i Sant Joan de les Aba­des­ses i Ripoll. Un cop a Ripoll, aquesta ruta, que és de titu­la­ri­tat del Con­sorci de les Vies Ver­des de Girona, con­necta amb la Ruta del Ter, que recorre aquest riu al llarg de més de 200 quilòmetres fins al mar i passa per cinc comar­ques.

També a Ripoll es pot res­se­guir un tram de l’antic camí Ral fins a Camp­devànol. A l’altre extrem, a Sant Joan, queda pen­dent l’enllaç amb la Gar­rotxa, el que pre­senta el des­ni­vell més pro­nun­ciat de totes les vies ver­des.

LES XIFRES

1,2
milions d’euros
ha invertit el Departament de Territori en la construcció del nou tram de via verda
2,5
quilòmetres
és la distància de la nova construcció que uneix el pont de Perella amb Sant Pau de Segúries

Represa d’obres a l’enllaç verd Garrotxa-Ripollès

Les obres del tram de connexió de les Rutes del Ferro i del Carrilet a la Vall de Bianya es reprenen aquest mes de setembre. Tindrà disset quilòmetres i enllaçarà l’Hostalnou de Bianya amb Sant Joan de les Abadesses, a través de Santa Margarida de Bianya i les valls de Sant Martí, Farró i Sant Ponç. Té un cost d’1,3 milions d’euros, aportat per una subvenció del programa dels fons europeus Feder i els ajuntaments beneficiats. Han calgut 14 anys per fer realitat el projecte. El desembre del 1998 s’encarregava l’estudi per unir les dues vies verdes existents i s’apuntava que es podria fer o bé resseguint la via romana del Capsacosta i en diversos trams de l’antiga carretera que unia Bianya i Sant Pau de Segúries, o bé a través de la carretera de Santigosa. El 2001 s’anunciava per al gener del 2002 l’inici de les obres a banda i banda –d’Olot fins a l’Hostalnou i d’Ogassa fins a Toralles–. Es deixava, però, per a final d’any el tram central. El 2003 s’hi havia de poder circular, segons les previsions, amb més de quaranta quilòmetres de recorregut pel coll de Santigosa i Santa Llúcia de Puigmal. Els 2,1 milions d’euros que costava els havia de pagar el Ministeri de Medi Ambient.

Els responsables d’aquestes vies per a vianants i usuaris de la bicicleta coincideixen a remarcar la importància que tenen per al turisme sostenible i per a l’economia de les zones beneficiades. Amb l’increment d’usuaris arran de la pandèmia i l’ús de bicicletes elèctriques, es fa encara més necessari que s’ampliïn i completin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia