Olot i Vic estaran unides per autobús 18 cops al dia amb l'obertura del túnel de Bracons
La Generalitat manté que el transport públic per carretera serà competitiu en preu i temps amb el privat
Tots els viatges entre Olot i Vic i al revés seran directes per fer-los competitius amb el transport privat. Es preveu que el temps del trajecte sigui de tres quarts d'hora i els horaris van des de tres quarts de vuit del matí a tres quarts de nou del vespre. Els dissabtes el nombre de viatges es reduirà a quatre d'anada i quatre de tornada, entre un quart de vuit del matí i tres quarts de set de la tarda, i els diumenges i festius, quatre des d'Olot i tres des de Vic, entre un quart de vuit i dos quarts de nou del vespre.
Quant al trajecte entre Olot i Barcelona pel túnel de Bracons, als quatre viatges amb parada a Vic, se n'afegiran quatre més, dos per sentit, de directes. El temps estimat és a l'entorn d'una hora i tres quarts, mentre que ara és d'entre dues hores i quart i dues hores i vint-i-cinc minuts.
Actualment, els dies feiners Teisa ja ofereix catorze viatges diaris, entre anada i tornada, entre Olot i Barcelona, vuit per Banyoles i sis per Amer. I, des del maig passat, dos d'anada i dos de tornada directes per Banyoles, que ja han fet servir 6.524 persones. Coincidint amb l'obertura del túnel de Bracons, Teisa, segons va anunciar ahir el director general del Transport Terrestre, Manel Villalante, posarà a la venda els nous abonaments Valor i Valor Universitari, que a la ruta Olot-Barcelona comportaran un estalvi per als usuaris d'entre el 10 i el 27%, amb un cost per trajecte de 8,65 euros i de 7,50 per als estudiants. La primera podrà ser d'ús compartit i la segona serà personal. Villalante va informar que l'oferta s'emmarca en els estudis del pla de transport de viatgers. «Esperem que el transport públic guanyi quota de mercat», va concloure.
Salvem les Valls es mobilitzarà
La coordinadora d'entitats i particulars contraris a l'eix Vic-Olot pel túnel de Bracons, Salvem les Valls, té previst dur a terme un acte reivindicatiu divendres vinent coincidint amb l'obertura del tram la Vall d'en Bas-Sant Pere de Torelló. L'entitat ha fet una convocatòria pública a tothom qui vulgui a concentrar-se al giratori d'accés al túnel de Bracons i a la variant de Sant Esteve d'en Bas, a la carretera C-63, mitja hora abans de l'obertura oficial del nou tram de l'eix. El president de Salvem les Valls, Raül Valls, va informar ahir que l'única cosa que faran és mostrar pancartes que expressaran una vegada més la seva oposició al nou eix viari que uneix les comarques de la Garrotxa i Osona de forma artificial per sota del coll de Bracons. La coordinadora, que es va constituir l'any 1995, manté que no ha aturat el túnel, però sí que ha implantat una nova cultura del territori. Durant tots aquests anys, ha dut a terme molts actes reivindicatius i ha intentat aturar el projecte.
Des de Vic i amb un ull vigilant el túnel
El Centre de Control de Carreters que la Generalitat té a Vic serà el punt de control telemàtic del nou túnel de Bracons, que, amb 4,5 quilòmetres, és el tercer més llarg de Catalunya. El sistema de túnels de Bracons es controlarà, però, durant els dos primers mesos de funcionament, des del centre local, és a dir, des d'un centre de control a la zona, perquè s'hi ha d'enllestir la connexió amb fibra òptica. El centre s'ha hagut d'adaptar i no solament per la connexió dels nous túnels de l'eix Vic-Olot, sinó també perquè amb el canvi de titularitat d'alguns trams de l'eix pirinenc amb la Generalitat han deixat de dependre'n els túnels de Collabós i els de l'eix transversal. Els primers estan controlats pel Ministeri de Foment i els segons, per la concessionària.
El túnel de Bracons té un sistema d'il·luminació especial que permet als aparells de detecció d'anomalies entrar en servei. Segons un dels responsables del centre de control, els sistemes detecten un accident, un incendi, si ha entrat al túnel un gos, etc. Els sensors donen dades reals i constants del CO2, de l'opacitat, dels accessos, etc, i això permet activar, si és el cas, altres sistemes per solucionar problemes, les tanques que barren el pas al túnel, els generadors d'aire, obrir els accessos a la galeria d'emergències... El Centre de Control de Carreteres de Vic té 13 anys i és un dels primers que es van construir a Europa.