Infraestructures

infraestructures

La retallada de foment a l'autovia entre valls i montblanc

S'amplia el front per l'A-27

Els agents socioeconòmics de l'eix entre Tarragona i Sant Sebastià volen celeritat i un calendari per a l'autovia gratuïta que els ha d'unir, i proposen que s'alliberi l'AP-2 entre Montblanc i Lleida

El front comú per reclamar celeritat en l'autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc guanya adhesions, i s'amplia a tot l'eix fins a Sant Sebastià. Així ho van escenificar ahir 22 representants d'agents socioeconòmics de les quatre comunitats autònomes afectades –Catalunya, Aragó, Navarra i el País Basc–, en un doble acte a Masmolets –sobre el terreny, on hi ha les obres aturades del tram entre Valls i Montblanc– i a Tarragona, que va acabar amb la signatura d'un manifest conjunt que reclama el conjunt de l'autovia, amb un “calendari d'execució i un programa d'inversions per a la seva posada en marxa”. “És una necessitat, no podem deixar passar ni un minut més”, constatava un dels amfitrions, el president de la Cambra de Tarragona, Albert Abelló, satisfet per haver pogut implicar nous i importants suports a la causa. “Tornar a posar a licitació l'obra significarà quatre anys de retard”, avisava també Abelló, amb referència a les converses que Foment manté amb l'adjudicatària del tram de Lilla, després que primer anunciés la suspensió de l'obra i després digués que la rescatarà amb una aportació de vuit milions ja en el pressupost del 2011. El secretari d'estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, precisament confirmava ahir a Lleida que l'obra es rescindirà, adduint “problemes tècnics”, si bé confirmava que està previst posar-la a licitació de nou “immediatament” per continuar-la amb urgència, ja que diu que és “prioritària” per a l'Estat.

Abelló, en tot cas, també aprofitava ahir per censurar les paraules del delegat del govern al Camp, Xavier Sabaté, que fa unes setmanes relativitzava el fet que l'A-27 fos ara imprescindible per a la regió. “Que no digui coses que estan fora de lloc i que no reflecteixen la preocupació del territori”, li demanava.

Eix entre dos mars

El manifest, que ha estat tramès al Ministeri de Foment i a les respectives conselleries d'obres públiques, apel·la –per justificar la petició que es prioritzi l'eix– al seu “valor estratègic”, ja que és el més curt que comunica els ports del Cantàbric i el Mediterrani, i per tant la inversió tindria un “important retorn” en clau de generació d'activitat econòmica, i més en època de crisi. El grup, que també fa èmfasi en indicadors com ara el PIB o la població, destaca a més que el corredor corregiria “l'excessiu èmfasi radial de la xarxa de carreteres de l'Estat”. “Estem tots en el mateix carro, perquè si no es fa l'eix sencer és com si no s'hagués fet res”, exposava Manuel Rodríguez, president de la Cambra d'Osca. En el mateix sentit s'expressava José Luis López Garcés, en nom de la confederació empresarial de Navarra: “L'any passat ja vam fer un acte reivindicatiu en què demanàvem tot l'eix excepte l'A-27, però ara hem vingut molt a gust perquè és clar que s'ha d'allargar entre els dos mars”. Pérez Garcés era molt crític amb la llista d'obres rescindides per Foment –entre les quals hi ha tres trams més de l'A-21 i l'A-23 entre Osca i Pamplona–, i vaticinava que “caldrà seguir insistint” davant de l'Estat.

Rescatar l'AP-2 a Lleida

Els signants reivindiquen la necessitat de tot el “conjunt d'autovies” de l'eix, si bé critiquen especialment el “retard importantíssim i injustificable” que suposarà la rescissió del contracte de l'obra entre Valls i Montblanc. A més, constaten que el tram “amb més falta de concreció de tot l'eix” és el que va de Montblanc a Lleida, que encara es troba en fase de redacció de l'estudi informatiu. En aquest sentit, els agents tarragonins havien proposat al juliol com a alternativa el desdoblament de la C-14 entre Montblanc i Tàrrega, per connectar allà amb l'autovia A-2. Ara, però, i atesos els “nous criteris d'eficiència inversora” fets públics pel Ministeri de Foment, els 22 signants d'ahir admeten que “seria necessari replantejar” el tram, per la qual cosa proposen que s'estableixi “un acord de cooperació entre l'Estat i l'empresa concessionària de l'autopista AP-2, previ al rescat de la concessió” entre Montblanc i Lleida, que finalitza el 2024.

LA XIFRA

7 hores
es triga per fer el trajecte entre Tarragona i Sant Sebastià per l'actual carretera, dues hores llargues més que passant per l'autopista.

LA XIFRA

37,45
euros
costa a un turisme el trajecte per l'autopista AP-2 entre Tarragona i Sant Sebastià, d'uns 500 quilòmetres.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.