infraestructures
Medi Ambient vol aclarir el no a l'opció nord de la Bisbal
El departament envia avui l'informe a Política Territorial i Obres Públiques
Considera que ha d'explicar millor per què va eliminar l'opció nord, que creu que s'ha de poder seguir analitzant
El Departament de Medi Ambient i Habitatge enviarà avui a Política Territorial i Obres Públiques l'informe en què requereix a aquesta conselleria que ampliï les justificacions sobre per què va eliminar l'opció nord de la variant de la Bisbal, o que l'afegeixi en l'últim estudi informatiu aprovat. Segons explica en aquest escrit, el procés d'avaluació ambiental de la carretera va començar el març del 2007 amb un projecte en què hi havia tres alternatives, dues pel sud i una pel nord, i en l'última documentació que han rebut per seguir aquest procés ja no hi ha l'opció nord. Consideren que l'últim estudi informatiu que es va sotmetre a exposició pública forma part del mateix procés, i que per tant totes les alternatives s'hi han de mantenir fins al final. “El nou estudi informatiu no inclou la mateixa comparativa entre les principals alternatives analitzades que l'anterior, i creiem que s'hi han d'incloure totes perquè és un mateix procés”, segons ha explicat el director dels serveis territorials de Medi Ambient i Habitatge a Girona, Emili Santos, que ha afegit que “des de Carreteres ens han d'explicar per què ara no s'estudia la variant nord”. Santos ha admès que Política Territorial ja va redactar unes explicacions tècniques dels motius, com ara que l'opció nord no resolia la mobilitat interna de la Bisbal, però des dels serveis tècnics de Medi Ambient creuen que no són suficients: “creiem que hi ha d'haver més raons, les explicacions tècniques no ens semblen prou justificades, i per això diem: o que ens ho expliquin millor o que afegeixin l'opció nord a l'estudi”.
De fet, els primers estudis ambientals ja eren partidaris d'aquesta opció nord, i Santos creu que “el que no pot ser és treure una alternativa en funció de si els estudis ambientals la valoren més que d'altres que tenen més punts tècnics a favor”. A més, afegeix que moltes vegades no s'escull el traçat final en funció només dels aspectes mediambientals, i que per tant posar l'opció nord als estudis és només una qüestió de fer el procés correctament, i no per imposar-la: “reclamacions d'aquest tipus són habituals en molts projectes, en què demanem més documentació, però mentrestant continuarem treballant en el projecte”. Tot i això, reconeix que aquesta petició pot allargar més el procés de la carretera. De fet, ara s'està en el procés de tancar les al·legacions que presentades al projecte, pendent també d'aquests tràmits mediambientals. Llavors es podrà licitar el projecte constructiu, però això difícilment serà abans d'acabar aquest any.