INFRAESTRUCTURES
La inversió a la demarcació de Terrassa baixa un 63%
La comissió d'infraestructures de la cambra local detecta que s'ha passat dels 124 milions del 2010 als 45 d'aquest any
El motiu és la finalització d'obres, però també la seva paralització
Segons un informe de la comissió d'infraestructures i mobilitat de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa, la inversió en infraestructures en els 12 municipis que composen la seva demarcació s'ha reduït en un 63%. El motiu és que algunes obres, com ara el tram del quart cinturó entre Viladecavalls i Terrassa o l'estació dels FGC de Volpelleres, a Sant Cugat, ja han finalitzat, però també que tant l'estat com la Generalitat, a causa de la crisi, han paralitzat o alentit alguns dels projectes en marxa. Entre ells destaquen l'ampliació a tres carrils per sentit de circulació a la C-58, la connexió amb el tram del quart cinturó entre Abrera i Olesa de Montserrat o l'enllaç entre l'AP-7 i l'A-2 a Castellbisbal, la construcció del qual no s'ha abandonat a causa de la forta pressió dels ajuntaments de la zona.
En total, la Cambra calcula que, mentre l'any passat la inversió en infraestructures inclosa en els pressupostos de l'estat va ser de 124,37 milions d'euros, la xifra del 2011 es quedarà en 45,32. El descens més significatiu es registrarà en infraestructures viàries, ja que es passarà dels 81,37 milions de l'any 2010 als 24,56 –un 70% menys–, però el fre també és latent en obres ferroviàries, ja que es passa de 43 milions a 20,75 –una rebaixa del 52%. Els càlculs de la comissió, en tot cas, són estimatius, ja que l'estudi es basa en el primer semestre de l'any. Aquest descens coincideix amb la caiguda de la licitació pública, que a l'Estat espanyol, el 2010, va ser un 32,2% inferior respecte a la de l'any anterior; i, a Catalunya, un 22%.
Els focus del fre
Una de les obres més importants que no ha tingut continuïtat és la construcció del tram del quart cinturó entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, que ha de donar una via de comunicació definitiva amb el nord del Baix Llobregat. Més endarrerit, però, està el perllongament de l'orbital B-40 fins a Granollers, ja que encara no compta amb l'estudi informatiu, com el túnel viari d'Horta, la ronda Est de Terrassa o el desdoblament de la carretera de Matadepera. Entre els projectes que s'han vist alentits hi ha l'ampliació a tres carrils de la C-58 entre Sant Quirze i Terrassa o la via interpolar entre el Papiol i Sant Cugat del Vallès.
Pel que fa a les infraestructures ferroviàries, de la mateixa manera que ja està acabada i en servei l'estació dels FGC de Volpelleres, encara s'ha de redactar l'estudi informatiu de l'estació de la Llana, a Rubí, o de la nova línia pel túnel d'Horta.
LA XIFRA
El quart cinturó és “prioritari”
La Cambra de Terrassa assegura, a partir de l'informe, que l'acabament del quart cinturó encapçala les seves prioritats, almenys pel que fa al tram entre Olesa i Viladecavalls, ja que deixa molt mal comunicades les dues estructures ja construïdes. Segons ells, aquesta mala planificació “suposa un alt cost econòmic i social en una infraestructura que encara no és a ple rendiment”. Entre les seves reivindicacions, però, també hi ha que es tiri endavant la continuïtat de la B-40 cap a Sabadell i Castellar del Vallès, ja que ara mateix es veuen afectades “les relacions econòmiques i socials del territori”. Així mateix, la Cambra qualifica la connexió entre l'autovia A-2 i l'autopista AP-7 de “reivindicació històrica”. També segueix veient necessària una estació del TAV al Vallès Occidental.