transports
Espases amunt per l'aeroport
L'Agi prepararà una proposta per a un nou model proper al territori
Recoder creu que d'aquí a pocs mesos aterraran noves companyies a Girona
L'Estat espera resposta sobre el comitè de rutes
Jaume Torramadé, president de la Diputació: “No pot ser que cada vegada que una companyia estossegui anem tots de bòlit”. Lluís Recoder, conseller de Territori i Sostenibilitat: “Com a pas previ al traspàs parlarem amb l'Estat per a una singularització de la gestió de l'aeroport de Girona”. Fonts del Ministeri de Foment: “És incomprensible que la Generalitat encara no hagi contestat la proposta de la creació d'un comitè de rutes per fer front a la caiguda del nombre de viatgers”. Els diversos agents que intervenen en la gestió o promoció de l'aeroport de Girona estan prenent posicions davant unes setmanes que s'entreveuen cabdals per definir el futur de la infraestructura. Amb la decisió de Ryanair de suprimir encara més vols aquest hivern s'ha afegit gasolina a un foc cada vegada més viu, en què es barregen les negociacions polítiques pel model de gestió, les negociacions amb Ryanair i la necessitat de diversificar les companyies.
D'una banda, Recoder es va mostrar convençut que el model del Prat, que passarà a ser de gestió privada, comportarà un augment de taxes a Barcelona i un moviment de companyies de baix cost cap a Reus i Girona: “Operar al Prat serà més car, i les diferències del cost respecte a Girona s'aniran eixamplant els propers mesos, i estic segur que això portarà a una redistribució de vols entre un i altre”. I fins i tot va anar més enllà, afirmant que “hi ha empreses de baix cost que ho saben, i que ja estan prenent posicions”. El conseller no va passar per alt que la voluntat del govern és aconseguir el traspàs de la infraestructura, però va dir que com a pas previ cal negociar políticament amb l'Estat una “singularització” de la gestió de l'aeroport de Girona per evitar les “limitacions” del sistema d'Aena i incorporar-hi les institucions catalanes i gironines “amb veu i vot”.
Per la seva banda, Torramadé es va centrar en la gestió de l'aeroport i va traçar les línies del que farà l'Agi les pròximes setmanes: treballar per definir quins models es poden aplicar a l'aeroport de Girona per gestionar-lo autònomament i des del territori. “És el que ens toca fer, treballar pensant en una societat filial i escollir quin és el model que més ens convé. Aquesta feina s'ha de fer en poc temps, perquè en la comissió bilateral Madrid ha posat sobre la taula aquesta possibilitat i hem d'acabar d'obrir aquesta porta”, va dir. Domènec Espadalé, president de la Cambra de Comerç, va dir: “Estem en un moment històric perquè mai Aena havia estat disposada a negociar el model, i ens hi hem d'enganxar perquè aquí volem decidir”.
Fonts del Ministeri de Foment van assegurar que la Generalitat encara no ha contestat a la proposta de crear un comitè de rutes per promocionar l'aeroport. En aeroports com el de Barcelona, aquest comitè té la participació d'Aena i el territori, i serveix per promocionar i buscar rutes entre les companyies. Per Foment, “seria una llàstima” que no s'acceptés, “quan el que cal en un moment de caiguda és treballar tots junts”.
Ryanair ja té els bitllets d'hivern a la venda
La companyia ja ha posat a la venda els bitllets dels vols de Girona per la temporada d'hivern. Fins ara no s'havia carregat la programació, en espera de veure com acabaven les negociacions.
Manel Nadal acusa d'actitud “passiva” i ICV adreça preguntes al govern
Manel Nadal, del PSC i exsecretari de Mobilitat, va criticar ahir el conseller Recoder, ja que creu que Ryanair es quedarà al Prat perquè “el que vol és competir amb Vueling i Spanair”, i va acusar el govern d'actitud “passiva” amb l'aeroport de Girona i de “no reaccionar”. D'altra banda, el diputat d'ICV Joan Boada va presentar onze preguntes al govern per saber com van anar les negociacions i per què no es va firmar el preacord del govern anterior.
Tarda de reunions de l'Agi i la taula estratègica per l'aeroport
Ahir a la tarda es van produir diverses reunions per valorar la situació de l'aeroport després de l'anunci de Ryanair i la negociació del nou model. La primera va ser la trobada de l'Agi, l'Associació per a la Promoció del Desenvolupament de les Comarques Gironines. Llavors va ser el torn de la taula estratègica, en què participen molts altres agents territorials com ara les diverses patronals, els sindicats i la Universitat de Girona.