infraestructures
El subdelegat del govern de l'Estat no reconeix errors en les obres de l'N-II
Francesc Francisco-Busquets atribueix la situació de la carretera a la crisi i el TAV
Discrepàncies pels motius que han retardat la licitació entre Sils i Caldes
Cap autocrítica. El subdelegat del govern de l'Estat espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets, ha atribuït la situació de les obres de l'N-II a la demarcació a la crisi econòmica i a la inversió en el TAV. Així, segons Francisco-Busquets, el govern espanyol “no s'ha equivocat de cap manera”, tot i que fa poc més de dos anys va afirmar que la carretera estaria desdoblada de dalt a baix el 2015. Els retards són a causa, segons explica, d'una crisi econòmica que ha fet aconsellable “retardar un seguit d'actuacions planificades a mitjà i llarg termini”. A més, bona part dels recursos s'han destinat a les obres del TAV: “Entenc que, per al territori, costa molt discriminar el TAV de l'N-II, però s'hi inverteix molt i la situació aconsella que per al 2012 la gran inversió que es fa en infraestructures ferroviàries es detregui de l'N-II, que és innegable que per altra banda és necessària i urgent”. Així, s'ha mostrat satisfet pel fet que la licitació del tram Sils-Caldes permetrà que hi hagi 40 quilòmetres desdoblats. Bona part dels quals, però, seran a través de l'AP-7.
Els motius de Sils-Caldes
El subdelegat ha reconegut que “s'ha trigat molt” a licitar el tram Sils-Caldes, però que s'ha fet “quan s'ha pogut”. Les obres en aquest tram estan aturades des del juny del 2009, quan una de les dues empreses de l'UTE va fer fallida. Segons Francisco-Busquets, llavors l'altra empresa –Benito Arnó– va intentar imposar “unes condicions draconianes i l'Estat li va haver de parar els peus”. Aquestes declaracions contrasten amb la informació d'aleshores, quan es va dir que Benito Arnó no havia pogut continuar els treballs sola perquè no tenia la certificació pertinent. El gerent de l'obra d'aquesta empresa, Carles Calafell, va afirmar ahir que les declaracions del subdelegat “no tenen cap sentit”, perquè tot i que es va parlar de la possibilitat que ells continuessin els treballs no ho podien fer perquè no tenien la certificació: “Vam negociar, però sempre ens va fer la sensació que l'administració volia tornar a licitar l'obra, i això és una cosa que vol el seu temps.”
LA FRASE
Estat del Medinyà-Orriols
Un altre dels punts calents de l'N-II a les comarques gironines és el tram entre Medinyà i Orriols, que el govern va suspendre el juliol de l'any passat a causa de les restriccions pressupostàries i que estava a mig fer. A principi de juliol d'aquest any els propietaris dels terrenys expropiats van denunciar que el Ministeri de Foment els vol tornar els terrenys perquè no tenen intenció de continuar els treballs. A més, afegeixen que encara no han cobrat part de les expropiacions i que els terrenys estan destrossats i que no poden tornar a ser útils per a l'agricultura. El subdelegat ha indicat que no coneix quin serà el futur d'aquestes obres, però s'ha mostrat convençut que si finalment no es reprèn el desdoblament “l'Estat afrontarà l'afer, s'asseurà i intentarà parlar amb els afectats per pactar-ho de la millor manera possible”.