Infraestructures

El govern obre la porta a aplicar l'eurodistintiu

Vol que els nous ingressos es destinin en part a ajudes als transportistes catalans

El director general de Transports, Ricard Font, creu que l'eix transversal podria ser “un bon banc de proves”

“És una realitat imparable.” Així es refereix el director general de Transports i Mobilitat del govern, Ricard Font, a l'aplicació de l'eurodistintiu (també anomenat eurovignette), la directiva de la UE per aplicar peatges als camions quan circulin per autovies. Es tracta d'un recàrrec que ja està en marxa en països com ara França i Alemanya, a través del qual es vol aconseguir una major eficiència del transport per carretera, reduir emissions de CO2 i ajudar a finançar les infraestructures.

Malgrat tot, les associacions de transports han rebutjat reiteradament aquesta directiva. Segons Font, hi ha una “discriminació”, perquè els transportistes catalans paguen l'impost a fora i, en canvi, no se'n beneficien: “La realitat és que paguen les ajudes al transport i les infraestructures dels països on l'apliquen i, en canvi, un d'Alemanya o França, quan arriba aquí, deixa de pagar.” Per Font, l'eurodistintiu s'ha d'aplicar a Catalunya amb un objectiu, que “sigui fiscalment neutre per als transportistes catalans; o sigui, que part del que es recapti ha d'anar a ajudes al sector per a la seva transformació, perquè ja no els podem gravar més”. Tot i que la competència és estatal, Font creu que l'Estat ja admet que l'haurà d'implantar, i reclama que els beneficis els gestioni cada territori en funció dels camions que hi passen: “S'ha de tenir en compte allà on passen més camions, perquè és on hi ha més necessitat d'infraestructura.”

Font admet que l'eix transversal, amb el desdoblament, seria un bon banc de proves del sistema, si bé admet que s'ha d'estudiar.

L'eix transversal seria un bon banc de proves, però s'ha d'estudiar i veure què vol fer l'Estat
Ricard Font
director general de transports i mobilitat de la generalitat
L'eurodistintiu ha d'ajudar el sector del transport per a la seva transformació i així ser més eficient
Ricard Font
director general de transports i mobilitat de la generalitat

El vol a Madrid continua en estudi

Font va parlar també del vol entre Girona i Madrid, del qual espera que hi hagi novetats les pròximes setmanes. Malgrat que Spanair havia dit que la seva intenció era començar-lo aquest setembre, Font va explicar que s'estudia com fer la ruta de manera que sigui el màxim de rendible: “No volem fer el vol així com així, perquè ja s'ha fet altres vegades i ha fracassat.” En aquest sentit, ha explicat que hi ha dues prioritats, que són “fer el vol viable econòmicament i també que sigui útil per al sector dels negocis i el turisme”, de manera que tingui unes freqüències adaptades a aquestes necessitats. Seria un avió d'unes 100 places i confia que sigui Spanair la que acabi oferint el vol, amb la qual ha explicat que s'estan tancant aspectes econòmics –hi haurà ajudes públiques– i d'operativitat. Font va insistir en la necessitat de promocionar-lo aprofitant el potencial geogràfic de l'aeroport, de manera que l'utilitzi tant la gent de les comarques gironines com també la de la Catalunya del Nord, el Maresme o els dos Vallès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.