El Congrés avala la prioritat del corredor mediterrani
Tot i algun recel inicial, el PP se suma a una moció gairebé unànime en què es reclama a l'executiu espanyol fermesa per defensar el projecte
CiU i socialistes pacten un text que deixa clar el traçat
El Congrés dels Diputats acomiada la legislatura llançant un inequívoc missatge a les institucions de la UE en reclamar la inclusió del corredor mediterrani en la xarxa bàsica transeuropea del transport. De manera gairebé unànime, tots els grups de la cambra –excepte UPD i quatre diputats del PP– van votar a favor d'una iniciativa de CiU en què s'exigeix a l'executiu espanyol que doni suport a un projecte que des de diferents instàncies catalanes es considera cabdal per al desenvolupament econòmic i estratègic dels territoris de la Mediterrània.
La Comissió Europea donarà a conèixer el 19 d'octubre la seva proposta, i és per això que la iniciativa d'ahir pretén ser una mesura més de pressió perquè l'executiu s'impliqui a fons per assolir la fita. En tot cas, i per evitar equívocs sobre el traçat en la moció de CiU (alguns no descarten fer-lo passar per Madrid), pactada amb el PSC, queda palès el recorregut concret del corredor, i s'hi esmenta explícitament l'eix d'Algesires fins a la frontera francesa passant per Almeria, Múrcia, País Valencià i Catalunya. Així queda constància del caràcter geogràfic nítidament mediterrani i sobretot del fet que, per primer cop, s'aposta de manera ferma per un eix que trenca la concepció radial de les grans infraestructures de l'Estat.
Malgrat que va presentar una certa resistència inicial, el PP va optar per unir-se a la majoria “per sentit d'Espanya i d'Estat”, segons proclamava el diputat Andrés Ayala, després que Pere Macias (CiU) anunciés que el seu grup es negava a incloure en la moció una referència a la necessitat que la resta de corredors projectats –sobretot radials– tinguin també la categoria de prioritaris. “No és un moció contra ningú, però avui (per ahir) és la festa del Mediterrani”, deia Macias.
La resta de formacions catalanes, ERC i ICV, també van aplaudir la moció –l'última que aprova el Congrés aquesta legislatura– perquè, segons destacava Joan Ridao, l'executiu espanyol, en un moment de crisi, ha de saber prioritzar “i no intentar complaure tothom” perquè s'acosten les eleccions, en al·lusió als gestos del ministre de Foment, José Blanco, cap als impulsors d'altres corredors, com ara el central transpirinenc, que passa per Extremadura, Madrid, Castella-la Manxa i Aragó.
En la mateixa iniciativa també s'insta l'executiu espanyol a reiniciar les obres del tram Vandellòs-Tarragona, a més d'accelerar la posada a licitació dels accessos ferroviaris al port de Barcelona i del tram València-Castelló”.
LA XIFRA
Últim acte unitari a Brussel·les
El lobby Ferrmed ha convocat per avui a Brussel·les l'última gran demostració d'unitat civil, econòmica i institucional a favor del corredor mediterrani, quan falta un mes perquè s'aprovi la proposta de revisió de la xarxa transeuropea de transports. Hi participaran els presidents de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i la regió de Múrcia, a més dels alcaldes de Barcelona (que farà una crida a la creació d'una associació de ciutats a favor de l'eix), Castelló o Màlaga, i nombrosos representants d'altres ajuntaments, ports, cambres de comerç i ens empresarials, sobretot de l'Estat però també d'altres punts d'Europa on el traçat ja té el suport dels seus governs. En la línia de l'acte que ja es va fer al gener, Ferrmed pretén visualitzar així el consens territorial pel projecte ferroviari.