Infraestructures

Embús al coll d'ampolla del corredor

Les obres per superar l'actual via única entre Vandellòs i Tarragona continuen parades onze anys després de l'inici

El tram al final serà d'ample mixt

Un túnel amb la boca tapi­ada. Un gran her­bas­sar. Una pla­ta­forma ocu­pada per ramats d'ove­lles i ciclo­tu­ris­tes allà on fa anys que hau­ria de pas­sar l'Euro­med. Aques­tes són les imat­ges deso­la­do­res que ofe­rei­xen avui les obres del cor­re­dor medi­ter­rani entre Van­dellòs i Tar­ra­gona, la vari­ant que ha de treure el tren dels prin­ci­pals nuclis turístics de la Costa Dau­rada i posar fi al gran coll d'ampo­lla de tot l'eix, l'únic tram encara de via única.

Els tre­balls, de fet, van començar fa uns deu anys i la pla­ta­forma està llesta des de final del 2003 a l'altura de Van­dellòs i l'Hos­pi­ta­let de l'Infant. “Però es va parar perquè es va dir que s'havia d'aca­bar de defi­nir l'estació cen­tral i el traçat cap a Tar­ra­gona, i no s'ha reprès”, lamenta l'alcalde, Alfons Gar­cia.

El BOE publi­cava el gener pas­sat, de cop, l'adju­di­cació dels tres grans con­trac­tes enca­llats des de feia anys que per­me­tran com­ple­tar el recor­re­gut, d'uns 40 km (vegeu gràfic a la plana següent) i que en total pugen a uns 205 mili­ons: la col·locació i elec­tri­fi­cació de les vies, el ramal per fer pos­si­ble l'accés de l'alta velo­ci­tat a Tar­ra­gona pel nord i l'estació de Cam­brils. Això va fer llançar les cam­pa­nes al vol al Minis­teri de Foment, que asse­gura, encara ara, que l'obra estarà en ser­vei el 2013.

Però el que és cert és que els tre­balls encara no s'han ini­ciat enlloc i que, segons els calen­da­ris de la lici­tació, no s'aca­ba­ran abans de tres anys. “Suposo que és per un pro­blema de liqui­di­tat, però no hi ha hagut res­cissió de con­tracte i això és una bona notícia, perquè els pres­su­pos­tos de l'Estat estan pror­ro­gats per a l'any vinent, i això vol dir que inclou­ran les matei­xes par­ti­des pre­vis­tes el 2010”, explica el dipu­tat soci­a­lista Fran­cesc Vallès.

És un cas sem­blant al de l'estació cen­tral pre­vista al sud de l'aero­port de Reus, on els tre­balls sí que van arri­bar a començar el 2010, però es van atu­rar al cap d'uns mesos per falta de diners de Foment. “Està dotada i l'aposta hi és, però no té sen­tit con­ti­nuar aquesta obra si tot va més lent”, jus­ti­fica el dipu­tat.

El retard, com a mínim, ser­virà per esme­nar algun error. Vallès con­firma, per exem­ple, que ja està deci­dit que les vies que es mun­ta­ran entre Van­dellòs i l'estació cen­tral (des d'aquí fins a Pera­fort, on con­necta amb la línia de TAV Madrid-Bar­ce­lona, ja és tota en ample euro­peu) ja duran el ter­cer rail incor­po­rat, és a dir, seran d'ample ibèric i euro­peu alhora, quan aquest no es pre­veia d'entrada en el pro­jecte ori­gi­nal. De fet, el tram hau­ria d'entrar en el pro­jecte per col·locar el ter­cer rail entre Bar­ce­lona i València que el minis­tre Blanco va anun­ciar al juliol que es lici­ta­ria al setem­bre, si bé fins ara no se n'ha sabut res més.

Cronologia d'una obra inacabable

Desembre de 1997

Es redacta l'estudi informatiu per a la nova variant de la línia entre Vandellòs i Tarragona, que duplicarà les vies i s'adequarà a 220 km/h. El juny de 1998 s'aprova definitivament.

Febrer de 1998

En paral·lel, s'adjudica la redacció del projecte de la plataforma. Vista la complexitat, es divideix en dos subtrams, al sud i el nord de Cambrils. El primer projecte s'entrega el febrer de 1999 i el segon, al setembre.

Maig del 2000

Comencen les obres al subtram I, amb la previsió que la línia entri en servei el 2005. El subtram II, però, està aturat en espera de definir el traçat, l'estació central a Tarragona i les connexions amb el port i l'aeroport. El setembre del 2001 s'acaba de perforar el túnel de les Rojales i el novembre del 2003 s'enllesteix la plataforma.

Desembre del 2001

S'aprova l'estudi informatiu de la connexió entre el corredor mediterrani i la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona, que modifica en part el subtram II. El tràmit ambiental, però, no s'aprova fins al març del 2003. El projecte també es divideix en dos, a partir de l'autovia Reus-Salou, i inclou un ramal d'accés a Tarragona.

Juliol del 2005

El nou govern de l'Estat es compromet a desbloquejar el subtram II, almenys fins a Vila-seca, i licita les obres de la plataforma. També desbloqueja finalment la connexió amb el TAV, on adjudica obres a partir de l'octubre del 2006. Foment hi destina grans partides a partir del 2007 i promet que el 2011 estarà tot el corredor llest.

Gener del 2011

La plataforma està avançada o gairebé acabada a tota la línia, però la crisi frena la resta. Finalment, el 22 de gener es publica al BOE l'adjudicació de la col·locació de les vies, l'electrificació i el ramal fins a Tarragona.

Un túnel nou que ja és obsolet i una estació fantasma

A banda del desbrossament que caldrà aplicar a la plataforma, l'abandó de les obres obligarà a fer retocs més grans, com el del túnel de les Rojales, entre l'Hospitalet de l'Infant i la central de Vandellòs, de vora un quilòmetre i que, de fet, estava acabat. El greu accident de 1999 al túnel del Mont Blanc va fer canviar la normativa europea, que no és aplicable als túnels anteriors a aquesta, però sí als posteriors, com és el cas. “Ara cal un sistema d'evacuació cada 500 metres, així que s'haurà de foradar l'espai protegit de la Rojala i la platja del Torn per fer-lo”, explica Garcia, que recorda que, a més, “afecta la zona Penta (de seguretat nuclear)”. Foment ha redactat un projecte amb tres possibles sortides i l'Ajuntament ja hi ha presentat al·legacions perquè “tingui les mínimes afeccions”. L'expedient, en tot cas, no ha rebut ni la declaració d'impacte ambiental “i encara està en fase molt incipient”. Però sense aquesta actuació, no hi haurà túnel.

Tant o més preocupat està l'Ajuntament per la futura estació sobre el nou corredor, de la qual no té ni projecte. A la primavera, Foment es va gastar 340.000 euros per fer recréixer andanes, posar marquesines i arreglar l'estació actual, que s'ha de desballestar en breu, quan entri en servei la nova línia. “Està bé perquè era lamentable el seu estat, però això fa pensar que potser el projecte final no va tan ràpid”, sospita l'alcalde.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.