L'Estat invertirà 2,9 milions per refer tota l'estació de tren de Llavaneres
L'Ajuntament lamenta que no s'aprofiti l'actuació per millorar els accessos i suprimir més barreres
La remodelació de l'estació de tren de Llavaneres s'havia convertit en una reclamació històrica del municipi, tant de l'Ajuntament com dels mateixos usuaris. El ministeri ha informat que la reforma s'emmarca en el procés de modernització de les infraestructures ferroviàries a Catalunya. El projecte que ha sortit a licitació preveu fer un edifici nou de 380 m² i de manera paral·lela es construirà un pas subterrani amb rampes i dos ascensors per millorar la mobilitat dins de la futura estació de tren. Així, l'andana s'alçarà divuit centímetres i s'eixamplarà quatre metres per facilitar l'accés dels usuaris als combois. L'actuació servirà també per crear una plaça a l'entrada del recinte que es faria servir com a aparcament per a bicicletes, i una zona verda.
L'Ajuntament de Llavaneres ha rebut la notícia amb certes reserves, ja que en diferents reunions, havia reclamat tant a l'Adif, com a Costes de la Generalitat i a Carreteres de l'Estat que s'aprofités l'actuació per suprimir les barreres arquitectòniques i millorar l'accessibilitat dels vianants entre el nucli urbà, la platja i l'estació mateixa. Segons la regidora d'Urbanisme, Sandra Carreras (CiU), tot i donar-hi el vistiplau consideraven que aquestes obres havien d'anar a càrrec del consistori. «Ens resolen l'accessibilitat de dins del recinte ferroviari però l'exterior no», apunta. Per aquest motiu, es va encarregar un estudi per transformar el tram de l'N-II de davant de l'estació en una travessera urbana, per facilitar el pas de vianants entre el nucli urbà i l'estació. Carreras assenyala que la solució seria instal·lar un semàfor i pacificar la carretera, seguint el model de la ciutat de Mataró, amb elements que ajudin a reduir la velocitat dels cotxes que hi circulen, a banda de construir voreres a tocar dels habitatges. Unes obres que costarien uns 200.000 euros.
L'altre conflicte sense resoldre és l'accés entre l'estació i la platja. L'Ajuntament vol que l'Adif hi construeixi una rampa perquè els usuaris de Renfe hi puguin arribar des de la zona de mar.
Queixes dels usuaris
Les condicions «pèssimes» de l'estació de tren de Sant Andreu de Llavaneres ja van ser motiu de protesta d'alguns usuaris que fins i tot van recollir firmes per reclamar la reforma d'una infraestructura que segons deien semblava més pròpia «del Tercer Món». Entre el llistat de greuges que apuntaven hi havia el fet que durant els caps de setmana l'estació estava tancada i que no es podia adquirir cap bitllet, que quan plou l'accés subterrani s'inunda o que el mateix pas està mal il·luminat. Queixes que al llarg del temps s'han anat repetint, sense que el Ministeri de Foment, fins ara, es posés mans a l'obra per solucionar-ho.