L'aeroport mantindrà les taxes durant el 2012
L'acord amb Ryanair està pendent que es confirmi que no s'apujaran, per fer-se efectiu
El model actual no preveu augmentar taxes on els aeroports tinguin beneficis i, a més, s'hauran de prorrogar els pressupostos del 2011
L'aeroport de Girona tindrà les mateixes taxes el 2012 que el 2011. Aquesta és la condició que Ryanair ha posat en el preacord que ha signat amb l'Agi –entitat en què hi ha la Diputació, la Generalitat, la Cambra i ara també l'Ajuntament de Girona– per fer-lo efectiu. Si augmenten les taxes, la companyia tindrà via lliure per desfer l'acord. En canvi, si baixen o es mantenen igual, el document ja es podrà firmar i els compromisos seran ferms. De fet, la companyia no vol fer més declaracions fora del comunicat que va fer públic ahir a l'espera de confirmar quines taxes tindrà Girona el 2012. I no carregarà les noves rutes fins que arribi aquest moment.
A hores d'ara, i si no hi ha cap daltabaix, les taxes del 2012 continuaran igual que aquest any. Per tant, l'acord queda pendent que tant la companyia com les administracions ho confirmin de manera oficial, un fet que podria tenir lloc en les properes setmanes. Malgrat que Aena no ha reaccionat a l'acord i a la petició de Ryanair, responsables de l'entitat gestora han explicat que difícilment es podran tocar les taxes perquè amb el canvi de govern no hi haurà de moment nous pressupostos. Per tant, s'hauran de prorrogar els del 2011 a l'espera que el govern entrant faci els seus números i els aprovi. I per exemple, després de les últimes eleccions a la Generalitat, el nou govern català va tardar mig any en presentar la seva proposta. Per tant, el més probable és que l'Estat no aprovi els seus fins ben entrat el 2012. I com que les taxes són públiques, per llei les marquen els pressupostos de l'Estat. A més, representants de l'aeroport de Girona van assegurar fa pocs dies que probablement hi haurà bones notícies en aquest tema.
El nou model
D'altra banda, en el nou model de gestió aeroportuària aprovat aquest any es preveu una individualització dels aeroports pel que fa a les taxes. Si bé el marge de maniobra no és total, sí que permet un augment o una reducció de les taxes d'un 30% en funció dels resultats econòmics de cada aeroport. Un organisme central ha d'aprovar després les propostes de taxes, però el model deixa clar que l'objectiu és harmonitzar els comptes d'explotació de cada aeroport. Així, si un té beneficis pot acollir-se a una rebaixa de taxes, mentre que si té pèrdues passa just el contrari. I l'aeroport de Girona ha tingut beneficis nets cada any durant els últims temps, superiors molt sovint als 10 milions d'euros. Per tant, el nou model ha de premiar aquests resultats amb una baixada o un manteniment de les taxes aeroportuàries.
D'altra banda, en l'àmbit polític el compromís sembla ferm. Ahir mateix el cap de llista del PP de Girona, Enric Millo, es va comprometre a mantenir les taxes i a augmentar-ne el diferencial respecte de Barcelona. I des de CiU i la Generalitat també s'han fet moviments en aquest sentit. De fet, s'espera que amb l'entrada del nou govern es modifiqui substancialment el model de gestió aeroportuari, que tendiria més cap a la privatització, i per tant, cap a un model més individualitzat.
Tot plegat indica que amb uns pressupostos prorrogats, no es tocaran les taxes, a l'espera de definir més concretament quina serà la gestió dels aeroports que formen la xarxa d'Aena. Abans-d'ahir, tant Ryanair com el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, reclamaven a Aena que s'impliqui amb l'aeroport de Girona i que faciliti l'acord evitant un augment de taxes. Amb la inacció política de les properes setmanes, i un marc actual de model que beneficia Girona, la pujada de taxes és improbable. Encara més, totes les fonts consultades coincideixen a assegurar que no es produirà.
La UGT celebra l'acord
El sindicat UGT va celebrar ahir l'acord entre Ryanair i les administracions per recuperar l'activitat a l'aeroport de Girona. Malgrat tot, va lamentar el retard per assolir l'acord, ja que asseguren que ha provocat una important pèrdua de llocs de treball, “amb una sèrie d'expedients de regulació d'ocupació que ens hauríem pogut evitar i que haurem de lluitar per recuperar al més aviat possible”. Per la UGT, l'acord permet nodrir Girona i Reus, però posa l'accent en la idea que l'objectiu final ha de ser “la recuperació del nivell de viatgers assolit en el passat, que en el cas de Girona van ser cinc milions”. A més, valora positivament les noves infraestructures que Ryanair haurà de fer a Girona, si bé considera que s'ha de continuar treballant per diversificar l'oferta de companyies de baix cost que operen tant a Girona com a Reus.